Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Blir inte klok på vår Panasonic luftvärmepump Panasonic TZ35WKE

1. M
    Medlem · 8 inlägg

mooyoo

Medlem
    Investerade i en Luftvärmepump i sommras för att kunna få ner temperaturen hemma vilket var en av de bästa investeringar jag gjort. Gött svettiga sommardagar!

Nu är snart vintern här och jag har börjat köra på värme ist för kyla.

Men jag blir inte riktigt klok på inställningarna. Har försökt läsa manualen men den säger inte alls hur det är tänkt funka. Det är en Panasonic TZ35WKE

Man kan köra AUTO, COLD, HEAT eller DRY.

Kör jag HEAT, och sätter den på 20 Grader.. då kan den fortsätta värma även om inomhus temperaturen nåt 21grader (som jag kan se på mitt Verisure larm). Och även om Verisure skulle visa fel så säger Panasonics egna app att inomhus temperaturen är 22 grader. Men den kör ändå, om än på väldigt låg fläkt. Bör den inte stänga av tillfälligt här tills temperaturen igen är under 20?

En dag var vi uppe i 23 grader även om den var inställd på 20.

Kör man den på AUTO 20 grader går det bättre, men då får jag ett annat problem.
    Skulle jag vilja tända en brasa för att hjälpa till o värma upp då börjar den kyla ist då temperaturen går upp såklart hemma och framförallt i taket där LVP sitter.

Någon med liknande erfarenhet?

2. J
    Medlem · Stockholm · 6 584 inlägg

JosthPremiumikon: Hand

Medlem
    Kör inte på AUTO om du vill hålla nere elräkningen. Det blir gärna lite ojämn värme i huset beroende på om det t.ex. varit en solig dag eller ej och LLVP håller inte temperaturen perfekt är min erfarenhet. Jag tror inte den modellen är gjord för uppvärmning i nordiskt vinterklimat(?) Har du kollat specen vilka utetemperaturer den klarar?

3. M
    Medlem · 8 inlägg

mooyoo

Medlem
    Jag tolkar nedan från databladet som att den funkar till minus 15 grader? Bor i SKåne så har ju inte hunnit få minus ens om nätterna än så länge.

upload_2022-10-10_21-52-38.png
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2022-10-10_21-54-17.png

4. J
    Medlem · Stockholm · 6 584 inlägg

JosthPremiumikon: Hand

Medlem
    Ok, ja i Skåne går det säkert bra med den modellen!

5. Isakare
    Medlem · Stockholm · 4 843 inlägg

Isakare

Medlem
    Strunta i siffrorna, ställ in pumpen på Heat och justera så det känns bra.
    Kolla temperaturen med en mätare där du befinner dig.
    Givaren för larmet kan ju tex sitta i taket, och där är det inte "rumstemperatur"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.