Jag vet, det var @Garningen som menade att hans kanalfläkt bara behövde 30 min per kväll för att få det svalt i huset.
Men ärligt talat skulle jag inte ens använda köksfläkten.
Jag tycker inte att korsdrag hjälper speciellt mycket, då måste det blåsa... är det vindstilla som det verkar vara de flesta dagar med riktigt varmt så rör sig inte luften och kyler alltså inte inne...
Jag provade för skojs skull med korsdrag och dessutom en golvfläkt för att sprida den svalare uteluften, visst det ger lite temperatursänkning men även allehanda insekter
Tur att man har ac i värmepumpen
För att kyla av 1 kg trä med 1 grad, behöver man värma 2 kubik luft med en grad.
Jag vet inte precis hur tungt ett hus är (inkl inredning), men några ton i alla fall. Så det blir mycket luft som måste strömma genom huset för att kyla av det
För att kyla av 1 kg trä med 1 grad, behöver man värma 2 kubik luft med en grad.
Jag vet inte precis hur tungt ett hus är (inkl inredning), men några ton i alla fall. Så det blir mycket luft som måste strömma genom huset för att kyla av det
Nu kanske det inte är nödvändigt att kyla ner själva stommen. Räcker bra med att luften i huset i sval.
Luften i ett normalt hus väger ca 300kg Själva huset väger istället 100-500 gånger mer än det.
Det är ett väldigt ojämnt förhållande så man får kämpa ett tag för att kyla ner stommen. Jag kommer hela tiden tillbaka till att det viktigaste är att aldrig värma stommen och det gör man genom att minimera all solinstrålning.
När jag såg sprayen, trodde jag att katten skulle limmas fast, så man kunne öppna fönsten helt, sen såg jag folien, tråkigare lösning, men helt OK.
Vi har satt aluminiumfolie på insidan av sovrumsfönstret med häftmassa. Gardinerna slöt inte tätt och vi får sol på morgonen, dvs mitt i natten så här års, så det blev en sådan liten lösning för säsongen. Temperaturen i det rummet håller sig rätt rimlig: en topp på 22,8 °C idag, med solen lysande på det täckta fönstret största delen av dagen (28 °C enligt SMHI). Sedan vädrar jag tidigt på morgonen istället för på kvällen, normalt sett. Öppnar allt på ovanvåningen om jag vaknar på natten eller annars direkt när jag vaknar. Då är det riktigt svalt ute och myggen verkar ha gått och lagt sig.
Utöver att hindra solinstrålning har jag förstått att man på varmare breddgrader, om man vill undvika AC, gärna monterar in en större fläkt på vinden. Denna sätter man igång nån halvtimme efter solnedgång och ska då dra ur all varmluft utomhus. Viktigt då att det är bra luftflöde från resten av huset.
Obs, har ej provat själv.
Så gör jag. Drar på frånluftsfläkten på max, och öppnar sovrumsfönstret lite.
Kan även rekommendera tilläggsisolering på vinden som flera skrivit innan. Här gjorde det väldigt mycket för inomhustemperaturen på sommaren.
Och självklart markiser åt söder och väster.
Känner igen problemet. Bor i ett gammalt dåligt isolerat hus. Ingen källare. Nedervåningen blir aldrig särskilt varm oavsett hur varmt det är ute så där går det alltid att sova i behaglig temperatur. Här finns även en LLVP men den behöver aldrig användas för kyla.
Övervåningen däremot blir som en bastu (27-30 grader när det är varmt ute). Även i detta hushåll finns innekatter.
Har gjort "myggfönster" till ett flertal fönster i huset. Det är alltså myggnät uppspikat på träramar som passar i respektive fönster. De är säkrade med krokar så ingen katt kan peta bort dem.
På övervåningen placeras en kraftfull fläkt i varje fönster och körs när temperaturen ute sjunkit till en behaglig nivå. På bara några timmar har temperaturen gått ner till en nivå man kan sova i. Om fläktarna körs hela natten är temperaturen på morgonen ofta nere i runt 18 grader. Måste säga att detta fungerar riktigt bra faktiskt.
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop.
Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget.
Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt.
Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.