Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Blir detta fel?

1. D
    Medlem · stockholm · 522 inlägg

Daaaaaniel

Medlem
    Hej,

Jag vill förlänga en befintlig "inomhusgrupp", till att även styra ett uttag utomhus med ett astro-ur.
    För att undvika att någonting utomhus påverkar JFB för alla grupperna inomhus funderar jag på om man kan sätta en liten undercentral/kappsling med JFB och Astro-ur. Astro-uret vill jag ha en manuell på/av till.
    Dessvärre kommer den brytaren i så fall att matas utanför astro-ur-JFBn, till astro-uret bakom JFBn, vilket jag funderar på om det kommer att lösa den JFB? Är nedanstående koppling olämplig eller OK givet förutsättningarna?

Se ful skiss nedan.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2021-4-28_16-57-21.png

Det är dessvärre inte möjligt att dra från astro-ur-jfb- till fjäderknappen, och sen till astro-uret.
    Ovanstående skulle säkert gå att lösa med någon plejdpuck eller dyl men ogillar dessa "smarta" lösningar.

// Daniel

2. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 14 162 inlägg
    För det första, om det blir ett jordfel i utelampan så är det slumpen som avgör om JFBn vid astrouret, JFBn i gruppcentralen eller bägge kommer att lösa ut.

Det är nog mer troligt att JFBn i gruppcentralen kommer att lösa ut, anledningen är att det troligen är lite ”jordfel”/avstörningsfilter mm som gör att JFBn i gruppcentralen trippar lättare.

NEJ, det går inte att låta något ”koppla ihop” bägge sidorna på JFBn.

3. D

Daaaaaniel

Medlem
    Tack för din input. Då vet jag.

Något förslag på hur jag kan göra?

Det som är olyckligt är att det viktigaste i huset, bredbandet, går på samma grupp.

4. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 14 162 inlägg
    Dra ut en helt ny grupp.
    Grena av fas+nolla+jord, direkt efter huvudbrytaren i gruppcentralen, avgreningen går till en PSA, vidare till astrouret (i gruppcentralen), ny ledning till utebelysningen.

5. D

Daaaaaniel

Medlem
    Får/kan man använda en kontaktor i detta sammanhang?
    Se förenklad skiss nedan.
    Tanken är i så fall att mäta och säkerställa att man utgår samma fas för att undvika risk för felkoppling som skulle kunna ge upphov till 400v.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2021-5-10_12-21-7.png

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.