Jag planerar att bygga garage+carport som visas i bilden nedan. Jag har inte nog med utrymme för att ha ett dubbelcarport framför garaget och att ha två helt separata byggnader går inte heller pga utrymmesbrist. Alltså har jag kommit fram till denna lösning. Min tanke är att ha en av stolparna för carporten inne i garageväggen.

Som ni ser på bilden så blir det en 'snöfälla där taken möts. Vad tror ni? Kommer belastningen på carport taket blir för stor?

ojniemin

• garage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
beror mycket på var du bor...men jag tycker inte det ser så oroväckande ut...nog borde taket klara ngr 100kg snö där???

Man får väl tänka sig lite uppsikt och en spade :)
Alternativet är att du gör en annan sorts tak som passar bättre lutningsmässigt

Jag bor i Mellansverige (Uppsalaområdet). Jag vill ha 38 graders taklutning på garaget pga att det blir ett hobbyrum på vinden. Man får väl låta tanken mogna lite vad gäller takutformningen. Har ni några tips så tar jag gärna emot...

ojniemin

Det finns ju en sort där man har en längre sida och en kortare. Kommer inte ihåg vad den typen heter men den skulle kanske kunna vara nått. Byggnaden blir väl något högre då förståss men det borde ju inte vara något problem

Jag har ingen aning ang belastningen,men min första tanke var, kan du inte flytta carporten lite så att nocken på den ligger i linje med garagetakets slut ?

Mikael_L
Tänkte du låta någon konstruktionskunnig titta och räkna på det i slutändan?
Och nu bara få in lite "first opinion" ...

I vilket fall, jag tror inte att det ska vara några problem att dimensionera så att det fungerar med taken ihop på det viset.
Snölasten av nerrasad snö från det högre taket kommer ligga ovan gavelpartiet, som klarar enorma laster ifall man går upp till t.ex. 45x145mm reglar.
Lite extra åtgärd för att stärka upp takutsprånget kan däremot vara önskvärt, kan jag tänka mig.

Jag har nu tänkt om litegrann och skissar på nedanstående lösning. Den får kanske plats i alla fall.

ojniemin

• garage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursäkta för mycke OT,
Vad för program har du ritat i?

Sketchup, gratis från Google. Helt kanon!

ser bättre ut:):)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.