Har lagt ett ekgolv i köket och ska nu sätta in köket som IKEA`s "Tidaholm" (Ek), Väggen där huvudelen av köket kommer sitta är teglad och de tre övriga väggarna kommer vara "grovputsade" och vita.
Blir det för mycket ek om man även låter bänkskivan vara av ek? Tänkte byta bort täcksidan på bänkskåpet mot att fortsätta ner med bänkskivan.
Ett alternativ är att ta en vanlig bänkskiva i trä och betsa den svart, vilket blir bäst?
Blir det för mycket ek om man även låter bänkskivan vara av ek? Tänkte byta bort täcksidan på bänkskåpet mot att fortsätta ner med bänkskivan.
Ett alternativ är att ta en vanlig bänkskiva i trä och betsa den svart, vilket blir bäst?
Det blir för mycket ek.
Ekgolv, ekskåp, ekskiva = Kaka på kaka på kaka.
Stod själv vid ungefär samma val. Ekgolv har vi. Och vi hade bestämt oss för svart granit som skiva. Men valde ändå bort luckor i ek. Bara det blev för mycket tyckte vi... (Nu vet jag att många har ek-kök+ekgolv och att det kan vara jättesnyggt, fungerade inte för oss bara)
Ekgolv, ekskåp, ekskiva = Kaka på kaka på kaka.
Stod själv vid ungefär samma val. Ekgolv har vi. Och vi hade bestämt oss för svart granit som skiva. Men valde ändå bort luckor i ek. Bara det blev för mycket tyckte vi... (Nu vet jag att många har ek-kök+ekgolv och att det kan vara jättesnyggt, fungerade inte för oss bara)
Skippa bänkskiva av ek, det är värdelöst. Blir lätt märken och fläckar så fort du lämnar vatten på. Om du inte oljar den en massa. Och ofta...
Kommer att ha annat i nästa kök det är ett som är säkert.
Kommer att ha annat i nästa kök det är ett som är säkert.
Vet ej, köpte vanlig fabriksgundoljad skiva, men det låter i a f rimligt med bets före olja. Hur mycket Osmo, då? Jag lade som sagt två skikt, det är vad som rekommenderas på burken har jag för mig. Kanske blir det en extra gång om skivan är helt rå - det är väl bara att pröva. När man har en glatt yta som är lätt att torka av är man hemma.
Instämmer helt i att Osmo hårdvaxolja är en mycket bra produkt - står förnämligt emot diverse elakheter som vin och dylikt.toker78 skrev:
Osmo har ett dekorvax (finns i olika färger) som är avsett just för att färga in skivan innan du applicerar deras hårdvaxolja. Det funkar kanske lika bra att betsa skivan på traditionellt sätt, men om du väljer deras dekorvax slipper du oroa dig för "inkompatibilitetsproblem".
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Elcentral i förrådet – ser detta korrekt ut?
El -
Vad är det här för värmekabel och vad skall jag byta till
Vatten & Avlopp -
Vad finns det för insektsnät som inte fåglarna hackar sönder?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad är det här för ogräs och hur bekämpar vi det?
Trädgård allmänt -
Små insekter i fönsterkarmen vad är det för något?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur