Jag byggde en köksö för ett par år sedan. Den är byggd av IKEA Metod bänkskåpstommar 1 st 80x37 och 2 st 60x37 på ena sidan och 2 st 60x60 samt 1 st 80x60. skåpen är monterade rygg mot rygg med 60 cm djupa på ena sidan och 37 cm på andra sidan. Den blir alltså 200x97 cm. På den har vi lagt en Oxsten skiva 202x125. Skivan väger om jag inte minns fel 125 kg. På 37 cm-sidan sticker skivan ut ca 25 cm. Allt detta är monterat på en 22 mm spånplatta och runt botten reglar 90x45. Sen står allt på 6 hjul som är 13 cm höga.
Denna kombination har fungerat toppen och det finns inte minsta risk att den ska välta. Nu har vi ett nytt projekt på gång som bygger på 80x37 stommar, två på varje sida rygg mot rygg och en Oxsten skiva 162x128 cm som ska sticka ut 25 cm på varje långsida. Vi vill bygga den på samma sätt som den ovan, med spånplatta i botten och ram av 90x45 reglar samt hjul som på den ovan.
Tror ni att den sistnämnda kommer att bli ostadig. Själv tycker jag inte det med tanke på vikten på skivan, drygt 100 kg? Kan det räcka med 4 hjul på denna, eller ska vi ta 6 st?
Bifogar 2 bilder, dels på den befintliga och IKEAs ritning över den tänkta.
Det kommer alltså inte att vara någon sockel som på ritningen.
Denna kombination har fungerat toppen och det finns inte minsta risk att den ska välta. Nu har vi ett nytt projekt på gång som bygger på 80x37 stommar, två på varje sida rygg mot rygg och en Oxsten skiva 162x128 cm som ska sticka ut 25 cm på varje långsida. Vi vill bygga den på samma sätt som den ovan, med spånplatta i botten och ram av 90x45 reglar samt hjul som på den ovan.
Tror ni att den sistnämnda kommer att bli ostadig. Själv tycker jag inte det med tanke på vikten på skivan, drygt 100 kg? Kan det räcka med 4 hjul på denna, eller ska vi ta 6 st?
Bifogar 2 bilder, dels på den befintliga och IKEAs ritning över den tänkta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad tror forumet om möjligheterna till att bredda denna dörröppningen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur farlig är denna träskadeinsekt på timmerstock/fasad?
Lösvirke & Timmerhus -
Varför mögel runt denna anslutning?
Tak & Vind -
Funktionell köksö i en hyresrätt
Kök -
Är detta glapp / denna lutning på taket OK?
Tak & Vind