18 405 läst ·
153 svar
18k läst
153 svar
Blir allt tuffare att klara utgifterna för boendet
Utryckte mig lite otydligt. Det stämmer, kexchoklad som är lätt, tjänar de mindre på. Men Fazermint, Gheisha och Riesen mm är bra mycket dyrare sort än det mesta andra godiset som säljs. Troligen både i tillverkningskostnad och för att det anses ”premium”. Tillverkaren tar därför ut ett högre kilopris när de säljer detta. Även om deras densitet är högre än visst annat godis så tjänar inte handlaren så mycket på detta godis, eller går tom back, med förhoppningen att man även är sugen på geléhallon och Ferrari-bilar. Men skumgodis tjänar man mer på att köpa än hallonbåtar. Viktmässigt så är det nog inte så värst mycket dyrare att tillverka, men det är dyrare att hantera och möjligen även att frakta. Enklast är det att jämföra med påsgodis/godis askar. Det som har det högsta kilopriset, är det du som konsument tjänar mest på att istället köpa i lösvikt. Vid julbordet har löjrom rätt hög densitet, men du ”tjänar” troligen mest på att bara äta det hela kvällen. Då inte inräknat att du därmed troligen samtidigt sänker ditt anseende, hos de andra du firar med…B b8q skrev:
Allt godis lönar sig rejält att köpa i lösviktshyllan. Oftast runt halva kilopriset.L Lilllen skrev:
"Mitt" 7-eleven hade M&m:s på lösvikt, rena rama stölden, trots 7-11 prisnivå
Tyvärr upptäckte de "misstaget" efter något halvår och ersatte dem med en undermålig kopia.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Köper bara geisha om jag får välja lösgodis själv. Ofta är kilopriset mycket lägre som lösgodis än i vanliga förpackningar. Men nu är ju inte lösgodis intressant öht när det gäller hushållsekonomin. Eller byter ni ut maten till godis när kassan tryter?L Lilllen skrev:Utryckte mig lite otydligt. Det stämmer, kexchoklad som är lätt, tjänar de mindre på. Men Fazermint, Gheisha och Riesen mm är bra mycket dyrare sort än det mesta andra godiset som säljs. Troligen både i tillverkningskostnad och för att det anses ”premium”. Tillverkaren tar därför ut ett högre kilopris när de säljer detta. Även om deras densitet är högre än visst annat godis så tjänar inte handlaren så mycket på detta godis, eller går tom back, med förhoppningen att man även är sugen på geléhallon och Ferrari-bilar. Men skumgodis tjänar man mer på att köpa än hallonbåtar. Viktmässigt så är det nog inte så värst mycket dyrare att tillverka, men det är dyrare att hantera och möjligen även att frakta. Enklast är det att jämföra med påsgodis/godis askar. Det som har det högsta kilopriset, är det du som konsument tjänar mest på att istället köpa i lösvikt. Vid julbordet har löjrom rätt hög densitet, men du ”tjänar” troligen mest på att bara äta det hela kvällen. Då inte inräknat att du därmed troligen samtidigt sänker ditt anseende, hos de andra du firar med…
Så sant, detta blev ett sidospår. Nej, så billigt är det ju inte ens energimässigt. Det som dock både är nyttigt och billigt, samt bra ur beredskaps synpunkt är linser. Har ett antal kilo i skafferiet, som vi tar av och använder som tillbehör till mer och mer mat. Då det är rätt proteinrikt kan man då dra ner lite på köttet och det blir då även mer miljövänligt. Rätt kryddat är det dessutom riktigt gott.imported_Benno skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Varmvattenberedare bara kallt vatten
Vatten & Avlopp -
Avloppslukt i tvättatuga - testat allt - vad ska jag göra nu?
Badrum -
NIBE F750 Kallt vatten
Värmepumpar -
Vad ska jag göra med nya grannen som har rätt till allt?
Lösvirke & Timmerhus -
Rotavdraget gör ju bara så allt blir dyrare! 25000 för att tvätta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.