Hej forumet.
Med svindyr rörlig el detta år så började jag dra ner på allt jag kunde här hemma redan i somras för att kunna förutse utgifterna bättre, bor själv i litet hus 80kvm så kan göra vad jag vill.Har minskat min förbrukning ett par snäpp till gentemot förra året, kanske blir 1000kwh mindre över detta år.Har haft egna classemätare på mina llvp sen 1/11 och nu är allt avstängt i huset utom en luftpump i storarummet och min combikyl/frys och klart datorn jag skriver detta på.Jag har kollat vad det mesta drar här hemma och har inga dolda eltjuvar, hönshus o liknande.
Efter att ha läst tråden jaga eltjuvar så gick jag all in o stängde allt här för att kolla elmätaren.
Det är en Landis gyr+ från Eon och det jag undrar över är blinkningarna jämfört med räkneverket.
Om jag förstod matten rätt i nån tråd här så är det antal Blink /antal Sek =x gånger 3600.
Så 10blink/60sek=0,1666666 gångat med 3600=600kwh
Det som förbryllar mig då är att den effekt jag får fram genom blinkningar vid stickprov på pumpen cyckler är ung hälften av det som räkneverket visar över tid.
Enligt min Classemätare på pumpen så visar den hälften av vad räkneverket visar i antalet förbrukade kwh.
Så på 22tim senste dygn visar Classemätaren 12kwh men Eonmätaren 23kwh förbrukat.
Jag har kontaktat Eon o frågat men de tycker nog mest jag är knäpp som bara undrar en sån grej.
Så vad är det som är fel tro?
Med svindyr rörlig el detta år så började jag dra ner på allt jag kunde här hemma redan i somras för att kunna förutse utgifterna bättre, bor själv i litet hus 80kvm så kan göra vad jag vill.Har minskat min förbrukning ett par snäpp till gentemot förra året, kanske blir 1000kwh mindre över detta år.Har haft egna classemätare på mina llvp sen 1/11 och nu är allt avstängt i huset utom en luftpump i storarummet och min combikyl/frys och klart datorn jag skriver detta på.Jag har kollat vad det mesta drar här hemma och har inga dolda eltjuvar, hönshus o liknande.
Efter att ha läst tråden jaga eltjuvar så gick jag all in o stängde allt här för att kolla elmätaren.
Det är en Landis gyr+ från Eon och det jag undrar över är blinkningarna jämfört med räkneverket.
Om jag förstod matten rätt i nån tråd här så är det antal Blink /antal Sek =x gånger 3600.
Så 10blink/60sek=0,1666666 gångat med 3600=600kwh
Det som förbryllar mig då är att den effekt jag får fram genom blinkningar vid stickprov på pumpen cyckler är ung hälften av det som räkneverket visar över tid.
Enligt min Classemätare på pumpen så visar den hälften av vad räkneverket visar i antalet förbrukade kwh.
Så på 22tim senste dygn visar Classemätaren 12kwh men Eonmätaren 23kwh förbrukat.
Jag har kontaktat Eon o frågat men de tycker nog mest jag är knäpp som bara undrar en sån grej.
Så vad är det som är fel tro?

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 4 692 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 4 692 inlägg
Vad är en "Classemätare"? Många värmepumpar är nog långt från en rent resistiv last så mätare som inte klarar av fasförskjutning mellan spänning och ström bra kommer visa mer eller mindre fel. Mätare som klarar av det brukar ha texten True RMS eller liknande.
Med årets o förra årets ansträngningar har jag landat under 8000kwh beroende på temphållningen här hemma.
Mätarna heter pm 300 och är gamla men visar hyfsat rätt när jag mäter andra prylar vattenvärmare osv
Har också undrat hur fel de visar men när jag mätte för nov mån så stämde det rätt väl med övrig förbrukning tyckte jag.
Mätarna heter pm 300 och är gamla men visar hyfsat rätt när jag mäter andra prylar vattenvärmare osv
Har också undrat hur fel de visar men när jag mätte för nov mån så stämde det rätt väl med övrig förbrukning tyckte jag.
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 417 inlägg
Sidospår, men är du medveten om att du kan förlora på att sänka årsförbrukningen till under 8000 kWh när du är kund hos EON? Överföringsavgiften per kWh är drygt 60 öre om du förbrukar mer än 8 000 kWh/år. Om du snålar och förbrukar mindre än 8 000 kWh/år är istället överföringsavgiften drygt 100 öre per kWh. Logga in på Mitt Eon och kolla!B Baretta skrev:

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 4 692 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 4 692 inlägg
Vattenvärmare är en mycket enkel, rent resistiv last, så det säger inget om hur den klarar värmepumpar.
Mätaren verkar vara från 2009 och manualen nämner ingenting om power factor eller hur den hanterar svåra laster, så jag tror inte den är särskilt lämplig att mäta värmepumpar med. Vet någon annan mer om modellen, så skriv gärna.
Mätaren verkar vara från 2009 och manualen nämner ingenting om power factor eller hur den hanterar svåra laster, så jag tror inte den är särskilt lämplig att mäta värmepumpar med. Vet någon annan mer om modellen, så skriv gärna.
Jag har sett att det är olika taxor vid brytpunkten 8000kwh men jag tänkte det jämnar Eon ut så de tjänar ungf samma oavsett, månadsavgiften sänks med 270kr per månad så...det får man dra av
Sen är Eons elöveföringsavgift 22öre perkwh över 8000kwh men 420 kr månadsavgift istället
Skulle det visa sig vara en ren förlust är det inte svårt o komma över igen
Sen är Eons elöveföringsavgift 22öre perkwh över 8000kwh men 420 kr månadsavgift istället
Skulle det visa sig vara en ren förlust är det inte svårt o komma över igen
Redigerat:
Min överföringsavgift är 62,4 öre hos eon. Har en förbrukning på under 4000kwhSågspånPappspikEternit skrev:
Sidospår, men är du medveten om att du kan förlora på att sänka årsförbrukningen till under 8000 kWh när du är kund hos EON? Överföringsavgiften per kWh är drygt 60 öre om du förbrukar mer än 8 000 kWh/år. Om du snålar och förbrukar mindre än 8 000 kWh/år är istället överföringsavgiften drygt 100 öre per kWh. Logga in på Mitt Eon och kolla!

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 4 692 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 4 692 inlägg
Moderna elmätare klarar normalt sett av mycket svåra laster, så om du inte har anledning att tro annat, så ska du i första hand lita på elmätaren. Blinkningarna mäter du väl vid mätaren? Om din uträkning skiljer mot vad som står på räkneverket, så vill jag påstå att du räknar fel. Högst osannolikt att dioden skulle få för sig att börja blinka fel för sig själv.
Du blandar storheter!B Baretta skrev:
Jag har elmätare med 1000 impulser per kWh. Då är 10 impulser på 60 sekunder samma som 600 (10 x 60 minuter) impulser på en timme => 0,6 (600/1000) kWh.
Momentan effektförbrukning är 10 impulser/60 sek * 3600 sek = 600W.
ha det gör jag säkert, matte är inte min forte, men resultatet ser ut att bli samma iaf 600 nåntingK Kane skrev: