Det blinkar i spottarna 6st 230V /50W .. ingen dimmer. Vad kan detta vara?? Det blinkar bara ibland..(?) och då blinkar det väldigt. En elektriker har kollat men inte hittat något..

Först satt där en dimmer men den togs bort då man misstänkte det felet. satte en vanlig ELKO brytare. men det kommer ibland ändå.

Blinkar alla samtidigt?

japp alla samtidigt.

är alla sex inkopplade på samma trafo?

Blinkar det till eller flimrar det?

Kan tex vara VV beredaren som sitter på samma fas och ledningarna är lite knaggliga.

Det är 230 spottar. (ingen trafo.)

Ledningarna är ganska nya.

Jag har samma problem, funderar på om det är själva matarledningen från stolpen som är usel. Tex vattenkokaren får hela kåken att blinka till. Sen är man "sist i byn" och det lär ju inte göra saken bättre heller. Är van vid att det alltid varit så :)

Om det var frågan om ett spänningsfall, skulle spottarna snarare minska lite i ljusstyrka och inte blinka. Mitt förslag är att med en digital multimeter mäta upp spänningen vid olika belastning. På så sätt får man reda på och kabeln in till huset är acceptabel.

230V +-10% är ju en grundregel.

Vet ej hur man har tänkt med belastingen där men jag antar att det måste klara huvudsäkringarnas märkström minst.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.