Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Blinkande lysrör utan glimtändare

1. F
    Medlem · 13 inlägg

Flaskross

Medlem
    Hej,

Jag har problem med min arbetsbelysning i köket. Belysningen består av två stycken lysrörsarmaturer som är kopplade efter varandra och får sin kraft via en vanlig stickkontakt, alltså en stickkontakt till båda armaturerna.
    Nu har det längre av lysrören börjat blinka. Det fungerar fint när det först tänds men efter några sekunder drar det igång. Jag har testat att byta röret men det hjälpte inte. Jag har kollat efter en glimtändare men en sån verkar inte finnas.
    Lysröret är en TL5 28W.

Bifogar bild på anläggningen. Det är det närmsta röret som krånglar.

2. SkitOxe
    Medlem · 178 inlägg

SkitOxe

Medlem
    Kan inte det vara en indikation på att det är läge att byta ut dom där gamla ramperna mot en ledramp i lågprofil? Finns att få för kaffepengar numer.

3. E
    Medlem · 2 597 inlägg
    Det är HF-donet som gett upp. Lysrörets drivdon. Finns att köpa nytt som reservdel, eller så kopplar du bort donet helt och sätter ett ledlysrör, eller byter till en ny smäcker ramp med ledljuskälla.

4. F
    Medlem · 13 inlägg

Flaskross

Medlem
    Då känns det ju som att det enklaste är att byta ut hela armaturen. Tack för svaren

5. Magnus E K
    Husägare · Östergötland · 2 593 inlägg

Magnus E K

Husägare
    Hoppas att de två svarta uttagen som syns i mellan lysrören inte också är matade via stickproppen. I så fall är hela konstruktionen tokfel och potentiellt livsfarlig.

• Laddar…
  6. F
    Medlem · 13 inlägg

Flaskross

Medlem
    Nej, de är kopplade separat till en dosa inne i skåpet. De är inte ens på samma säkring som uttaget på väggen.

7. K
    Medlem · Haparanda · 821 inlägg

kisumisu

Medlem
    Håller med Emi_K.

Det enklaste är att du köper en LED lysrör. Behövs då inget armaturbyte eller elektriker. Du bara byter ut röret mot LED. Det enda du behöver tänka är att komma ihåg byta glimtändaren. Men den ska man ju vanligtvis också byta. Den finns med i förpackningen när du köper röret.

Ett sådant rör går på ca 80kr. Håller mer än traditionellt lysrör. Tänds på en gång med full styrka. Flimrar inte lika mycket som gamla lysrör. Sist men inte minst all elektronik som behävs till Leden finns inbyggt i ljuskällan dvs glimtändaren som du går med röret kopplar bara förbi själva drosseln som sitter i lysrörsarmaturet så även mindre risk för överhettning.

Sedan som en bonus innehåller inte LED heller kvicksilver. Dessa kommer med andra ord så småningom ändå ersätta traditionella lysrör dvs utfasas som Glödlampan. Sedan drar LED rören mindre el också dock inte sådan skillnad som glöd vs led men ska nämnas ändå.

Byter själv ut rören till LED så småningom när dessa gamla lysrör paijar. Oavsett om armaturen skulle fungera eller ej, har dock kört slut på gamla lysrören men köper inga nya såna. Finns egentligen inga fördelar med gamla lysrör likt det kan vara med gamla glödlampor. Som jag ser i alla fall då jag anser att trad lysrör flimrar mer och ger än sämre ljus än led. Leden några tior dyrare inköp men ska hålla dubbelt så lång tid också och har så många fördelar.

Redigerat 9 nov 2020 09:29
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.