Byggahus.se

Blindbotten/trossbotten ovanpå plintgrund och källare

1. E
    Verktygstokig · Lindome · 390 inlägg

Edvuld

Verktygstokig
    Hej!

Som vanligt när man ska göra något litet så drar det ju med sig massa annat ;)
    Jag har haft problem med sniglar i källaren och droppen nåddes när alla mina arbetskläder och skor blev helt nersniglade.

Jag har hittat vad som verkar vara sniglarnas östfront (bifogade bilder), där de obehindrat kan krypa in i källaren via glappet mellan asfaboarden och grundmuren.

Trossbotten på bilden hör till en utbyggnad, mindre än 10 år gammal. Ena halvan av utbyggnaden är ovanpå en gammal utanpåliggande källartrappa som nu blivit källare. Därifrån kommer bilderna. Andra halvan är byggd på plintgrund med 20-100cm till marknivå. Två av sidorna är murade, två är öppna.

Reglarna ligger mot muren, sedan är det plyfabitar monterade underifrån för att hålla asfaboard och isolering uppe.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_1357.JPG

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_1356.JPG

Min plan var först att bara dreva i mellanrummet mellan asfaboard och grundmuren.
    Ska jag i så fall ha syllpapp mellan drev och grundmuren?

Men sen har asfaboarden blivit rätt hängig, speciellt i plintgrunden, så isoleringen sackar ner och jag antar att det blir sämre klimat inomhus. Det luktar också lite kattpiss i plintgrunden. Om det är från katt eller från skivorna vet jag inte (läste att de kunde börja lukta om de blir angripna av mögel).

I delen på fotona skulle jag vilja ha ett riktigt tak så jag funderar på att sätta gipsskivor där.

Så, om man ska få detta riktigt, hur gör man då?

I plintgrunden tänkte jag byta ut asfaboarden mot Byggmax trossbottenskiva som läggs mellan golvreglarna.
    Borde jag också byta ut plyfaremsorna mot något annat när jag ändå är där och krälar?
    Borde jag göra något annat för att förhindra kallras? Det är golvvärme i rummet ovanför.

I källaren funderar jag på att ta bort asfaboardskivorna och sätta plyfa direkt under reglarna som får hålla upp isoleringen. Sedan gips under det. Sen var det då isoleringen mot muren... Borde man sätta kottlingar mellan reglarna så man får en riktig "syll" i stället, och då får större chans att få det tätt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.