Byggahus.se

Bli stämd av målare pgr av att jag lämnat dåligt betyg?

1. davveno1
    Medlem · Borås · 567 inlägg

davveno1

Medlem
    Betalade du och "låtsades" vara nöjd? Då är det klart målaren blir förvånad.
    Klaga direkt och låt han fixa det du är missnöjd med.

2. F
    Medlem · 72 inlägg

forell88

Medlem
    Det var min första anlitade hantverkare, påtalade under jobbet flertal gånger problemet med hur väggarna såg ut jämfört med vad han lovade muntligt innan arbetet.

Han var trevlig, vill han inget ont.

Men både tiden och pengarna rann iväg för att han var tvungen att skära sönder den bubblande tapeten och bredspackla flertal gånger. Till slut vare typ "ah men visst kan det bli bättre men då blir det mer tid och såklart dyrare"

Tänkte väl att så vare med det. Är väl för snäll och godtrogen. Har nu efter några år haft andra målare som jag varit väldigt nöjd med.

Snubblade bara in på hans hitta.se sida när jag jobbade natt å la då ett omdöme.

Kanske lite taskigt tre år efter men inget jag tänkte på just då. Har försökt ändra/tagit bort omdömet men verkar inte gå genom hitta.se

Vill liksom inte har ut nånting av detta, skrev bara ett omdöme.

3. pelle plåttak
    Verktygstokig · Estocolmo · 551 inlägg

pelle plåttak

Verktygstokig
    bara jag som är sugen och se vad du skrev i omdömet ?

• Laddar…
  4. T
    Medlem · 2 133 inlägg
    Klart han tycker det är trist med en negativ recension som drar ner hans i övrigt höga snitt, men det får man nog tåla som företagare idag. De flesta gör nog ändå en avvägning av alla recensioner.

5. G
    Medlem · A · 310 inlägg

gbgustaf

Medlem
    Jättebra att du lämnade ditt omdöme tycker jag. Hade förstås varit bättre att göra det tidigare, men det spelar mindre roll.

Man förstår hur viktiga omdömena är, när hantverkaren reagerar som han gör. Men den här hantverkaren har helt missuppfattat vad omdömen handlar om. Det är inte ett klagomål eller en reklamation. Det är inte du som kommunicerar med honom om att du är missnöjd med jobbet. Utan det är du som kommunicerar med andra konsumenter om vilka företag ni tycker mer eller mindre bra om.

Jag har själv lämnat ett dåligt omdöme på ett café en gång, varpå caféägaren gick in och replikerade att jag borde ha tagit upp problemet direkt med henne i stället, så hon kunde åtgärda problemet. Men återigen. Det är inte det omdömen handlar om. Jag ville inte lära henne att driva café. Jag ville inte ha en ny kaka. Jag ville bara hjälpa andra att hitta bra caféupplevelser.

6. T
    Medlem · 2 133 inlägg
    Ja, fast som någon skrev ovan är det tveeggat. Det finns de som hotar med dåligt omdöme om de inte får något, typ rabatt eller extra. Det finns de som sätter 3/5 och samtidigt skriver "Jättebra!". På exv Bauhaus.se är det många som recenserar leveransen istället för varan. Eller klassikern "jag har inte testat den än, men den ser bra ut" och fem stjärnor. Själv har jag ett negativt omdöme på Tradera, en billig skitsak som inte var något som helst fel på men som köparen klickade tummen ner utan någon kommentar.

7. N
    Husägare · 2020 · 83 inlägg

Nucky

Husägare
    Så nästa gång det är dags för feedbacksamtal på jobbet så ska du få sparken direkt med ett uruselt arbetsintyg på köpet enkom för att du är så himla dålig på ditt jobb och aldrig fick chansen till förbättring.

TS är ju helt ute och cyklar med sitt tre år gamla omdöme. De finns alltid två sidor av ett mynt.

8. G
    Medlem · A · 310 inlägg

gbgustaf

Medlem
    Ja man kan ju nästan hoppas att målarna har en plats på darkweb där de lämnar omdömen om sina kunder.

9. Tomtom79
    Medlem · Skåne · 1 150 inlägg

Tomtom79

Medlem
    Och ett omdöme ska ju spegla exempelvis servicen på ett café. Alla kan ju se till att leverera allt en kund ber om, men bra service betyder att kunden får det den vill ha utan att behöva berätta varenda jäkla detalj. Tycker man ser sådana kommentarer ofta, "men om ni bara hade berättat att ni ville ha en gaffel att äta med, att ni inte ville ha använda handdukar på hotellrummet, att ni inte ville ha cigarettfimpar i den rökfria hyrbilen så hade vi kunnat fixa det.". Ja, men hade ni varit en BRA firma hade det varit fixat från början!

Detsamma gäller denne målaren. Det är inte kunden som ska behöva tjata och betala mertid för att målaren inte har en aning om vad man kan spackla över eller ej. Ett negativt omdöme som i detta fallet speglar ju då vilken kunskap och servicekänsla målaren hade. Så, synd att du tog bort omdömet. Möjligen en redigering att jobbet gjordes för 3 år sen och förhoppningsvis har han blivit bättre på sitt yrke sen dess... Även om servicegraden med hot om stämning för dåliga omdöme verkar ha gått åt fel håll.

• Laddar…
  10. G
    Medlem · A · 310 inlägg

gbgustaf

Medlem
    Jag hänger inte riktigt med.
    Menar du att målaren kan få sparken pga detta?

• Laddar…
  11. P
    Husägare · 3 267 inlägg

Pin

Husägare
    Det är skillnad på att vara kund och att vara arbetsgivare.

12. H
    Medlem · 181 inlägg

Hochiha

Medlem
    Jag trodde ingen läste omdömen med betyg 1 eller 5. Har ytterst sällan läst något omdöme som är balanserat i ändarna av betygsskalan

13. N
    Husägare · 2020 · 83 inlägg

Nucky

Husägare
    Nej. Det verkar i det här fallet vara en ensam målare (egen företagare) som mot ett försenat omdöme på 3 år får sämre betyg synligt för allmänheten och på så sätt förlorar framtida kunder. Kan ju ställa till det för företagaren..

Försvarar inte hans svar till TS men så som ni resonerar är helt bakåtvänt och det tyder oftast på noll inblick i hur ett företag kämpar för att kunna ta hand om sitt levebröd

14. F
    Medlem · 72 inlägg

forell88

Medlem
    Ska försöka ta bort omdömet helt. Slippa allt tjafs men kommer absolut inte rekommendera till någon i min närhet.

15. Tomtom79
    Medlem · Skåne · 1 150 inlägg

Tomtom79

Medlem
    Tja, om "kämpa för sitt levebröd" betyder att utföra dåliga jobb till okunniga kunder och sen ta mer betalt för att försöka fixa till det dåliga jobb man utfört för att till slut hota kunden om han berättar hur dåligt jobb som utfördes är det normala så är det nog väldigt många som har noll inblick i hur ett företag fungerar.

Det måste väl ändå vara känt för alla hantverkare och framförallt egenföretagare att kundernas goda omdöme är det som ger dem mer jobb.

Att ett dåligt gjort jobb och inte minst hanteringen av det kommer ställa till det för företagaren är helt rätt! Lämnar man dåliga jobb efter sig bör man drabbas av det, annars kommer fler kunder få dåliga jobb utförda. Annars är den enda som drabbas den blåögde kunden som betalar, betalar och tyst knyter näven i fickan med skammen att man blev lurad gnagande.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.