Byggahus.se
Hej, ny här på forumet och även nybliven husägare :D
Vi har sedan vi skrev på köpeskontraktet funderat kring hur vi ska bli av med vävtapeterna som sitter på alla väggar i hela huset. Huset är från -80 och tapeterna har suttit sedan dess,väldigt seriöst tapetserat så att tapeterna går runt alla hörn o fönster, in i de inbyggda skåpen och garderoberna etc. Tapeterna är omålade så gott som överallt förutom i ett rum. Förutom på enstaka ställen där tapeten har släppt så är de i bra skick.

Till en början var vi helt inställda med att ta in hantverkare för att bredspackla. och sedan måla eller tapetsera på det. Men nu när vi flyttat in och jag har kunnat undersöka kvalitén på tapeterna närmare funderar jag på om jag inte istället skulle sätta upp renoveringstapet själv och sedan måla eller tapetsera på det. Förutom den ekonomiska aspekten ser jag även fördelar med att jag enklare kan göra rum för rum, samt att vi slipper allt slipdam som inte är så trevligt då vi samtidigt bor i huset. Det enda jag egentligen oroar mig för med denna lösning är hur jag gör runt alla fönster där de valt att tapetsera enda in runt hörn etc. Jag bifogar bilder som förklarar lite hur det ser ut.

Hur skulle ni ha löst detta? Finns det några bra lösningar just runt fönster etc? OM ni skulle ha tagit in hantverkare för bredspackling, finns det något ca. pris det skulle gå på?

• IMG_20190401_190809.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20190401_190820.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20190401_190845.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20190401_190929.jpg
    Skapa konto
J
Haha fy fan vilket elände. Gjorde samma resa - 95 men kommer ihåg det än...iofs hade jag en salig far som bredspacklade hela vardagsrummet åt mig men efter att ha tapetserat med renoveringstapet senare tror jag att jag hade övat mig på att bredspackla det där själv. Det blir bara buckligt och merarbete med renoveringstapet och kan du redan tapetsera tror jag du är händig nog att lära dig spackla ganska lätt. Det ser ut att sitta jämt och fint så du får ganska lätt in snitsen. Är du osäker kan du börja vid fönstren och lära dig vid smygen och de smala partierna. Är det helt omöjligt för dig sedan så har du de andra väggarna kvar till plan b. Jag lovar att du kan om du försöker...
P. S skaffa bra grejer och ha ordentlig bredspackel, och teleskophandtag med platta för sandpapper etc så går det enkelt att slipa sedan utan att slita ihjäl sig. Bara känslan efteråt att gjort det själv är värt mödan. Förresten häng upp byggplast längs med kortänden så kan du jobba där bakom. Så, nu har du inget att skylla på :D

Redigerat:
Jag har gjort liknande för ett år sedan, i rummen rev jag ned det jag kunde av tapeten. Det mesta kom ner men den delade sig lite.

I något rum så satte jag renoveringstapet, jag irriterar mig fortfarande för det blev inte speciellt bra. Det syns ganska tydligt var det var ojämnt under.

I annat rum så slipade jag först ner resterna med grovt sandpapper för att få bort det lösa och sedan bredspacklade jag. Det är inte speciellt svårt att bredspackla men man får tänka sig att göra några varv med spackel och slipande. Dammet är ju tråkigt förståss, men resultatet blev mycket bättre.

Så jag skulle ha bredspacklat allt om jag gjorde om (vilket jag funderar på där jag satte tapet).

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
AntonSandegren AntonSandegren skrev:
Hej, ny här på forumet och även nybliven husägare :D
Vi har sedan vi skrev på köpeskontraktet funderat kring hur vi ska bli av med vävtapeterna som sitter på alla väggar i hela huset. Huset är från -80 och tapeterna har suttit sedan dess,väldigt seriöst tapetserat så att tapeterna går runt alla hörn o fönster, in i de inbyggda skåpen och garderoberna etc. Tapeterna är omålade så gott som överallt förutom i ett rum. Förutom på enstaka ställen där tapeten har släppt så är de i bra skick.

Till en början var vi helt inställda med att ta in hantverkare för att bredspackla. och sedan måla eller tapetsera på det. Men nu när vi flyttat in och jag har kunnat undersöka kvalitén på tapeterna närmare funderar jag på om jag inte istället skulle sätta upp renoveringstapet själv och sedan måla eller tapetsera på det. Förutom den ekonomiska aspekten ser jag även fördelar med att jag enklare kan göra rum för rum, samt att vi slipper allt slipdam som inte är så trevligt då vi samtidigt bor i huset. Det enda jag egentligen oroar mig för med denna lösning är hur jag gör runt alla fönster där de valt att tapetsera enda in runt hörn etc. Jag bifogar bilder som förklarar lite hur det ser ut.

Hur skulle ni ha löst detta? Finns det några bra lösningar just runt fönster etc? OM ni skulle ha tagit in hantverkare för bredspackling, finns det något ca. pris det skulle gå på?
6mm renoveringsgips hade jag skruvat dit. :D

Ånga ner tapeten.

Behåll väven då ev sprickor tas upp och väggen blir stark och bra.
Brespackla, renoveringstapet kräver nästan samma underarbete för att bli bra.
Väven suger ofta ganska mycket så att grunda innan spackling är en god idé. Beroende på väv antingen typ takfärg med extra vatten eller spärrgrund. Ta med ett vävprov till färgaffären så får du rätt.

Tejpa igen alla dörrar utom en och häng en gammal TUNG filt över ingången du använder, ypperlig dammstopp och enkelt att hantera.

Ha så kul

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Tjena

Är yrkesmålare.

Renoveringstapet aka wallcover är skit. Skulle du bredspackla, slipa och måla en vägg och wallcover & måla en annan och sen jämnföra så är skillnaden natt och dag. Bredspacklade ytan blir mycket finare.
Beror ju också på hur noggrann du är och vilken tid du vill lägga.

Men, vill du göra de ordentligt och bra gör så här:

Handla ett grovspackel som du bredspacklar med första gången, det fäster bättre i den mening att de inte glider omkring och de fyller bättre än ett mediumspackel.

Spackla andra gången med ett mediumspackel. Spackel fäster alltid lättare på spackel så färdigspacklingen är nästan lättare då du kan dra de tunt. Ytan blir väldigt fin när den väl är slipad.

Riv inte ner väven innan du börjar för den döljer säkert massa sprickor bakom sig. Skulle det blåsa sig efter du spacklat, så avvakta. Riv inte upp några blåsor förräns du slipat och grundat väggarna. Anledningen är att du säkert ändå måste spackla i lite för man ser inte alla mister förräns det är grundat.

Slipa med 120 papper, sen efter du slipat färdigt gå över de med ett 150 papper för finare yta!

• Gilla
Wmar och 5 till
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Tjena

Är yrkesmålare.

Renoveringstapet aka wallcover är skit. Skulle du bredspackla, slipa och måla en vägg och wallcover & måla en annan och sen jämnföra så är skillnaden natt och dag. Bredspacklade ytan blir mycket finare.
Beror ju också på hur noggrann du är och vilken tid du vill lägga.

Men, vill du göra de ordentligt och bra gör så här:

Handla ett grovspackel som du bredspacklar med första gången, det fäster bättre i den mening att de inte glider omkring och de fyller bättre än ett mediumspackel.

Spackla andra gången med ett mediumspackel. Spackel fäster alltid lättare på spackel så färdigspacklingen är nästan lättare då du kan dra de tunt. Ytan blir väldigt fin när den väl är slipad.

Riv inte ner väven innan du börjar för den döljer säkert massa sprickor bakom sig. Skulle det blåsa sig efter du spacklat, så avvakta. Riv inte upp några blåsor förräns du slipat och grundat väggarna. Anledningen är att du säkert ändå måste spackla i lite för man ser inte alla mister förräns det är grundat.

Slipa med 120 papper, sen efter du slipat färdigt gå över de med ett 150 papper för finare yta!

Precis så ska du göra, bra förklarat!

Tack så mycket för alla svar!
Jag får nog inse den bistra sanningen att det är bredspackling som krävs! :sweat:

Renoveringstapeten är egentligen bara för att få en jämn och enhetlig yta som enligt min mening är snyggare än en spacklad och slipad yta och dölja de allra sista mycket små ojämnheterna.

Är väven snygg i övrigt så kan man ju spara den i något rum och bara måla på det, jag tycker det blir snyggt. Samma färg som på den bredspacklade ytan förståss, så att det bara blir strukturskillnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.