Förvaringsbox L-Boxx 102 fanns med i paketet med jag behöver det inte. Är till salu för 300 kr + porto (nypris runt 500). Nyskick.
Batterifråga: Jag fick med två batterier men kör sällan. Är det bättre att ha ett batteri i bruk hela tiden och låta det andra ligga tills det första är slut? Eller ska man köra växelbruk?

T
lithiumbatterier kan ligga i förvaring väldigt länge, så länge varje enskild cell inte går under nått gränsvärde (som jag aldrig minns men google brukar kunna hitta det), men i en batteripack kan man sällan kontrollera enskilda celler - så jag skulle säga att det bästa är att motionera batteriet var tredje-fjärde månad ungefär.

Tack! Jag har märkt dom nu A och B Hoppas jag kan hålla koll på dom.

E
Precis som trycklös säger klarar de att ligga länge utan problem men de får inte bli "helt urladdade(1). Värt nämna är också att de inte heller bör vara helt fulla vid långtidslagring men hur illa det är och vad som är lämplig nivå för lagring verkar variera mellan olika tillverkare. Det hänger ju också mycket på hur lång tid mellan kontrollerna/motioneringen vi pratar men jag skulle säga ladda halvfullt om du inte tänker glömma bort dem många månader.

Jag har ett GBA 18V/4Ah liggande som jag inte använder men håller lite koll på att inte självurladdningen drar det allt för lågt. Så här har dess spänningen utvecklat sig över tid för just det exemplaret, bara för att ge ett hum om hur fort det laddar ur sig (klart långsammare än jag trodde) även om man inte ser på cell-nivå;

20221112: 18,39 (2)
20221208: 18,34
20230324: 18,30
20230806: 18,28

1) med helt urladdade menas inte 0V utan under tröskelvärdet för cellerna, här i krokarna kommer batteriets skyddskrets slå till och vägra laddning
2) minns inte exakt men förmodligen mätt mer eller mindre direkt efter laddning med tanke på att det tappat flera hundradelar på bara några veckor

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.