Byggahus.se
Hej alla glada,
För cirka 2 år sedan så blev jag alltför entusiastisk och betalade i förskott för en begagnad
traktorgrävare som visade sig vara bluff och båg.
Jag lyckades få mottagarens bank att spärra beloppet jag hade betalat in för uttag,
och gjorde sedan en polisanmälan om vad som hänt och att jag ville få tillbaka mina pengar.

Sedan dess så har jag inte hört något, förrän jag för cirka 2 månader sedan kontaktade polisen för att höra efter vad som hade hänt. Efter diverse ringande och luskande så fick jag tag i Svea Hovrätt som sände mig en kopia av en hovrättsdom. I domen stod det att det fanns en kvarstad, som bland annat skulle komma mig till del. Jag fick också information på min fråga om hur jag skulle bära mig åt för att få tillbaka mina pengar, att skicka in en begäran om verkställighet till Kronofogden/KFM.

Jag gjorde det, och fick några veckor senare tillbaka att det inte finns några utmätningsbara tillgångar hos busen. Jag ringde då aktuell handläggare på KFM och frågade hur det kunde hänga samman, och hon sade att kvarstaden hade hävts, och eftersom jag inte hade inkommit till dem med en begäran om verkställighet innan kvarstaden hävdes så hade KFM inte mätt ut mitt krav.
Kallduschen sprutade vilt.

Som okunnig privatperson så har jag hela tiden tänkt att om jag anmäler att jag har blivit lurad till polisen, och att jag vill ha tillbaka mina pengar, så kommer någon från stat/rättsväsende förr eller senare att höra av sig för att meddela att jag kan få tillbaka mina pengar.
Så var uppenbarligen inte fallet, och här står jag, lurad igen, fast av de som jag betalar skatt till för att tillvarata mina intressen.

Jag undrar nu hur jag bäst bär mig åt om jag vill söka ersättning från stat/rättsväsende för att de inte har hållit mig informerad så att jag har kunnat agera i tid för att få tillbaka mina pengar?

Mvh,
P

O
Tja... Du får göra en JO anmälan.... Å sen får man se vart det leder... troligtvis ingen stans. De är bara att knyta näven och gå vidare. Med största sannolikhet har de följt sina rutiner...
Vad man tycker om det hela? är en helt annan fråga. Och ska jag vara ärlig så finns det värre saker som staten kan råka blåsa en på. Lagfartskapningar, det skickas inte ut något brev till den nuvarande ägaren. Så det finns folk som blivit av med sina hus tack vare att staten inte är kapabla till att skicka ut ett brev.
Så då är jag inte förvånad över hur de sköter andra saker. Hur det idag kan vara så svårt att skicka ut ett brev det är en bra fråga.

"Error juris nocet" - okunnighet om lagen skadar.

Statens/rättsväsendets dilemma är ju att om de hjälper dig med mer än vad du har rätt till så går det ju ut över alla andra som också vill ha ut pengar från samma gäldenär. Det är därför det inte ens är tillåtet för tjänstemän att hjälpa till på det sätt som du efterfrågar.

Det som är tråkigt för dig har ju varit till gagn för någon annan stackare som annars inte hade fått några pengar.

Här måste ju ha begåtts ett fel, av polis eller domstol. Du var målsägare och därmed borde du ha blivit meddelad att det pågick en rättegång.

Sedan kan jag tänka mig att du själv kan ha en skyldighet att bevaka när dom fallit och vunnit laga kraft, för att kunna kräva tillbaka din egendom. Men om du inte blivit informerad om att en rättegång inletts då har någon gjort fel, och du borde kunna kräva skadestånd av staten.

Annars skulle ju stöldgods i princip aldrig kunna återföras till den som blivit bestulen. Antag att någon stjäl smycken hemma hos mig, om 5 år hittas smyckena (och indentifieras) hos en tjuv som konstigt nog blir fälld. Om jag då inte får information om att de hittats så skulle alltså tjuven få tillbaka mina smycken, för att jag inte hämtar ut dem, fullt så tokigt fungerar inte systemet (när det fungerar).

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.