Tog in städfirma (Städjätten, Stockholm) för flyttstädning inför försäljning av bostadsrätt. Firman städade på lördag vilket gjorde att jag själv hade tid att kontrollera innan frånträde på måndag förmiddag.
Under städningen ringer firman och säger att de vill ha betalt innan arbetet är utfört. Då det är lördag och en faktura som ska betalas var lösningen att jag skulle överföra och skicka screenshot på överföringen. Tyckte det verkade lite märkligt, men ingen big deal.
Efter ungefär två timmar hör de av sig och säger att de är färdiga. Väldigt fort för en lägenhet på cirka 50 kvadratmeter.
Åker dit för att kolla av. I princip inte städat alls mer än damsugit och torkat av lite här och där. Under all kritik. De har också rivit ner en vägghängd hylla i sten där båda stenskivor helt har gått sönder.
Ringer så klart till firman som lite lojt skyller ifrån sig och ska ta upp det med ansvarig. Tydligen är de inte en städfrima längre utan ett bemanningsföretag och har då inget ansvar själva. De är väldigt otrevliga i telefon och sms och ger direkt hot som att jag "inte ska leka med dem" och att "deras tålamod snart är slut".
Nu till min fråga:
De erbjuder sig att årtgärda ständingen på måndag. Men då jag dels inte har något förtroende längre men framförallt inte hinner innan frånträde vill jag inte detta.
Jag vill stoppa min betalning till dem tills de har ersatt skadade möbler och skadan i golvet. Men de vill ha betalt först för arbetet de menar att de utfört (i princip är arbetet inte utfört) och sköta ärendet med skadorna separat.
Efter lite googlande inser jag att det är ett ohederligt skitföretag som verkar blåsa sina kunder på löpande band. Känns därför inte bra att betala dem och det verkar också väldigt långdraget eller i princip omöjligt att få ersätttning för hyllan och skadan.
I avtalet jag signerade står det att jag som kund ska betala innan tjänsten utförs...
Hur gör jag? Vad har jag rätt till? Kan jag ta hjälp av konsumenttjänstlagen?
Under städningen ringer firman och säger att de vill ha betalt innan arbetet är utfört. Då det är lördag och en faktura som ska betalas var lösningen att jag skulle överföra och skicka screenshot på överföringen. Tyckte det verkade lite märkligt, men ingen big deal.
Efter ungefär två timmar hör de av sig och säger att de är färdiga. Väldigt fort för en lägenhet på cirka 50 kvadratmeter.
Åker dit för att kolla av. I princip inte städat alls mer än damsugit och torkat av lite här och där. Under all kritik. De har också rivit ner en vägghängd hylla i sten där båda stenskivor helt har gått sönder.
Ringer så klart till firman som lite lojt skyller ifrån sig och ska ta upp det med ansvarig. Tydligen är de inte en städfrima längre utan ett bemanningsföretag och har då inget ansvar själva. De är väldigt otrevliga i telefon och sms och ger direkt hot som att jag "inte ska leka med dem" och att "deras tålamod snart är slut".
Nu till min fråga:
De erbjuder sig att årtgärda ständingen på måndag. Men då jag dels inte har något förtroende längre men framförallt inte hinner innan frånträde vill jag inte detta.
Jag vill stoppa min betalning till dem tills de har ersatt skadade möbler och skadan i golvet. Men de vill ha betalt först för arbetet de menar att de utfört (i princip är arbetet inte utfört) och sköta ärendet med skadorna separat.
Efter lite googlande inser jag att det är ett ohederligt skitföretag som verkar blåsa sina kunder på löpande band. Känns därför inte bra att betala dem och det verkar också väldigt långdraget eller i princip omöjligt att få ersätttning för hyllan och skadan.
I avtalet jag signerade står det att jag som kund ska betala innan tjänsten utförs...
Redigerat:
Hittade en firma som låg nära och gjorde inte tillräcklig research... Såg också alla omdömen, men tyvärr för sent. Många som rapporterat i svarta listan här på siten också.
Lätt att vara efterklok... Frågan är hur jag löser det nu. När jag nämnde att jag ville stoppa betalningen blev stämningen väldigt hotfull. De säger också att det läggs på (väldigt hög) dröjsmålsränta för varje dag. Vilka rättigheter har jag?
Lätt att vara efterklok... Frågan är hur jag löser det nu. När jag nämnde att jag ville stoppa betalningen blev stämningen väldigt hotfull. De säger också att det läggs på (väldigt hög) dröjsmålsränta för varje dag. Vilka rättigheter har jag?
Dokumentera den bristande städningen. Betala för den del som är rimligt rätt utförd (25%?) Skicka ett rimligt krav på den kostnad de åsamkat dig med hyllan som rivits ner och anlita en annan firma för att avsluta jobbet. Mina 2 ören..
1. Stoppa betalningen (arbetet är inte slutfört, och kommer antagligen inte att slutföras, varför det inte finns något att betala för).A albinviggen skrev:Hittade en firma som låg nära och gjorde inte tillräcklig research... Såg också alla omdömen, men tyvärr för sent. Många som rapporterat i svarta listan här på siten också.
2. Acceptera att du aldrig kommer att få någon ersättning för det som de har förstört.
Betala inte innan utfört arbete. Stoppa betalningen om möjligt, var inställd på att du inte kommer få en krona av firman för eventuella skador.A albinviggen skrev:Tog in städfirma (Städjätten, Stockholm) för flyttstädning inför försäljning av bostadsrätt. Firman städade på lördag vilket gjorde att jag själv hade tid att kontrollera innan frånträde på måndag förmiddag.
Nu till min fråga:
Men jag är nojig över att jag har skrivit på ett avtal som säger att jag ska betala innan tjänsten utförs samt att jag kommer bli krävd på pengarna+ränta och eventuellt hamna i inkasso… Vad har jag egentligen rätt till?E EB2 skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 414 inlägg
Reducera betalningen till det dom utfört och avdrag för det dom förstört, så kanske betala 50% och ha det ur världen
I avtalet står detta:D Dilato skrev:
4. Priser och betalningsvillkor
Samtliga priser som erbjuds av Städjätten är löpande timpriser om inget annat anges.
Betalning ska erläggas via Swish direkt på plats innan uppdraget slutförs om inget annat avtalats. Städjätten kan kräva förskottsbetalning innan uppdraget påbörjas, baserat på en uppskattning av den totala tiden för uppdraget. Totalbeloppet korrigeras i efterhand vid behov.
Betalning sker via Swish betallösning och ska alltid vara oss tillhanda innan tjänsten är slutförd. Swish är en svensk mobilbetalningstjänst som regleras av Finansinspektionen. Swish AB (org.nr: 556913-7382) är ett licensierat betalningsinstitut under tillsyn av Finansinspektionen. Swish AB tillhandahåller betaltjänster enligt svensk betaltjänstlag (2010:751) samt EU-direktivet 2015/2366 om betaltjänster på den inre marknaden (PSD2) och har efter anmälan befogenhet att tillhandahålla betaltjänster inom Sverige och EU/EEA.Städjätten kommer att göra en kreditkontroll för att avgöra om faktura kan ställas ut, en avgift på 19kr tillkommer för det. Städjätten har 20 dagars betalningsvillkor när det gäller faktura. Vid sen betalning debiteras en påminnelseavgift på 60 kr samt dröjsmålsränta.
https://storage.googleapis.com/wp-sign/attachments/Avtalsvillkor_Städjätten_2024.pdf
På fakturan står det: dröjsmålsränta 8%
Avtalet säger ingenting om lägsta belopp så betalar du typ en krona har du uppfyllt villkoret förskottsbetalning.
Om du betalar 19 kronor har du även betalat för kreditupplysningen, men eftersom ingen faktura kommer att ställas ut behöver du inte betala det heller.
Nu börjar villkoren och konsumentköplagen mötas...
Men samtidigt säger du att det ska komma en faktura...vad är det som ni avtalat egentligen?
Om du betalar 19 kronor har du även betalat för kreditupplysningen, men eftersom ingen faktura kommer att ställas ut behöver du inte betala det heller.
Men samtidigt säger du att det ska komma en faktura...vad är det som ni avtalat egentligen?
Du har inte skrivit på ett avtal om att betalningen ska vara dem tillhanda innan tjänsten utförs, så som du skrivit ovan.
Du har skrivit på ett avtal att betalningen ska vara dem tillhanda innan tjänsten slutförs.
Av allt att döma så är den inte slutförd ännu, varför du hade haft all rätt att hålla inne din betalning.
Men sen har du tyvärr gått i fällan att ni avtalat om annat, och du accepterat inte minst genom printscreen på din överföring, att göra en förskottsbetalning.
Sen kan man verkligen fråga sig om varför de ska ta en kreditupplysning som kostar konsumenten 19kr (säkert mkt billigare för dem än så), när det är swish som betalningsmetod.
Du har skrivit på ett avtal att betalningen ska vara dem tillhanda innan tjänsten slutförs.
Av allt att döma så är den inte slutförd ännu, varför du hade haft all rätt att hålla inne din betalning.
Men sen har du tyvärr gått i fällan att ni avtalat om annat, och du accepterat inte minst genom printscreen på din överföring, att göra en förskottsbetalning.
Sen kan man verkligen fråga sig om varför de ska ta en kreditupplysning som kostar konsumenten 19kr (säkert mkt billigare för dem än så), när det är swish som betalningsmetod.
Avtalet säger att förskottsbetalningen ska vara baserad på en uppskattning av totala antalet timmar.D Dilato skrev:Avtalet säger ingenting om lägsta belopp så betalar du typ en krona har du uppfyllt villkoret förskottsbetalning.
Men då bör ju även information om timpris och just uppskattad tidsåtgång finnas i en offert, och det har inte TS sagt något om?