Byggahus.se

Blåst av säljare/mäklare ?

1. U
    Medlem · 752 inlägg

Ubbe

Medlem
    Vi köpte huset i sept -03 och affären gjordes upp under sommaren -03.

Taxeringsvärdet angavs i mäklarens annons till "346000 kr (2002)"

När nu årets deklarationspapper dök upp fick vi en mindre rolig överraskning. Taxeringsvärdet är nu helt plötsligt 438000 kr, alltså en höjning med 26% (92000kr).

Skattemyndigheten hade skickat ut det nya taxeringsvärdet den 15/4 till förre ägaren vilket var någon månad innan annonsen kom ut.
    Säljaren/mäklaren har mao undanhållit information om det ny taxeringsvärdet.

Både vi och banken kollade mot lantmäteriets fastighetsregister och inte fått fram någon ny uppgift på taxeringsvärdet.

Har mäklaren och/eller säljaren något ansvar för detta eller är det vi som köpare som är skyldiga att ifrågasätta och kolla upp alla fakta ?

Det är inga otroliga summor det handlar om, men till saken hör att även i den beräknade "driftskostnaden" hade man glömt t.ex. vägavgiften och sotning..

2. D
    Medlem · 553 inlägg

djpa

Medlem

Re: Blåst av säljare/mäklare ?

Tror faktiskt att de har en skyldighet att ta fram korrekta/uppdaterade uppgifter. Kontakta mäklarsamfundet för mer informatio. Rent allmänt tycker jag att det är för jä**la slappt av mäklarna att inte lägga ner lite tid på att få fram korrekta uppgifter. Jag hade nog bråkat lite med mäklaren om jag hade varit i din sits.
    När det gäller driftkostnad så har jag för mig att vägavgift skall ingå. Sotning är jag däremot osäker på. Även detta borde mäklarsamfundet ha klara svar på.

3. K
    Medlem · 260 inlägg

Kicksan

Medlem

Tror iofs inte att mäklaren kan få ut kommande års tax.värde från Lantmäteriet. Däremot borde mäklaren veta att nya uppgifter skickas ut under denna period och bett säljaren redovisa de nya uppgifterna ! Dåligt !
    >:(

Har du pratat med mäklaren nu i efterhand ??

mvh Kicki

4. U
    Medlem · 752 inlägg

Ubbe

Medlem

Jag har inte pratat med varken mäklaren eller säljaren än - tänkte väl försöka få lite mer "kött på benen" först.

I annonsen angavs alltså taxeringsvärdet och det framgick även i annonsen att det var för 2002.

Via lantmäteriet får man inte fram de senaste uppgifterna tydligen. Jag tror att både mäklaren coh banken i detta fall använde sig av lantmäteriet eftersom de har en ganska bra webtjänst för detta.
    Även jag kollade med lantmäteriet eftersom jag hade tillgång till den tjänsten på jobbet...

Kan man överhuvudtaget få fram det senaste taxeringsvärdet från skattemyndigheten på en fastighet som man inte äger ? Är det "offentlig handling" ?

Beträffande vägavgiften så frågade jag mäklaren om den men fick aldrig något svar, trots påstötning...seriöst - nää det tycker inte jag heller :(

Vi ställde även frågan hur mycket el som huset förbrukade eftersom vi började misstänka att driftskostnaden inte stämde. Vi fick inget svar på detta heller förrän vi i samband med besiktningen fick se en faktura som hyresgästen i huset hade... Varken mäklaren, ägaren eller elbolaget kunde ge oss uppgifterna....

Jag ska skicka en fråga till mäklarsamfundet. Tack för det tipset!

5. T
    Medlem · Stockholm · 1 080 inlägg

tiggre

Medlem

vi köpte vårt våren 2001, fick tillträde hösten 2001...

när vi köpte var kåken taxerad på 640.000:-

när vi fick taxeringsvärde för 2002 så höjdes det till 1.260.000:-

var ett jävla hopp där vid 2002 i stockholmsområdet iallafall, så tyvärr kan det stämma...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.