Byggahus.se

Blank/ljusreflekterande väggfärg i garage

1. egre
    Medlem Nivå 1
    Ny på forumet men har lurkat i många år. Den här gången räckte dock inte sökande och lurkande, hoppas på lite bra tips!

Jag håller på och fräschar upp i garaget, som jag använder mestadels som verkstad för diverse projekt. Det jag stör mig på mest är att det är så mörkt. Kan så klart sätta upp mer och starkare belysning, men med en rå putsad vägg, två väggar i plywood, ett golv i rå betong och tak i obehandlat trä så formligen sugs allt ljus upp.

Tanken är därför att måla väggarna i någon blank ljusreflekterande vit färg som såklart gärna får vara tålig. Det behöver inte vara någon superfinish eller helt jämnt etc.

Problemet är att jag inte kan hitta någon blank väggfärg? All väggfärg verkar vara anpassad för vad folk vill ha inne i hus, dvs olika grader av matt. Putsfärg för utomhus verkar uteslutande vara helmatt också. Det behöver ju inte vara högblankt, jag vill bara ha något som gör det så ljust som möjligt :) Jag hittade någon specialfärg Alcro Garage som verkar vara en proffsfärg anpassad för parkeringsgarage, men är det enda alternativet?

Btw, det är ett oisolerat garage och den råa putsade väggen är yttervägg. Plywoodväggarna är innerväggar. På golvet har jag tänkt ha ett "garagegolv" man klickar ihop i ljus grå färg.