Vi ska upp med en duschblandare på 15 mm-rör med C-C 160, dold rördragning. Alla blandarfästen jag sett fästs med två skruvar som sitter typiskt som på bilden:
http://www.gustavsberg.se/images/drawing/631170.jpg

Med ett standard-fäste kommer skruvhålen väldigt nära urtagen för rören i kakelplattan så jag är rädd att spräcka kaklet. Dessutom är en flytt av rören gjorda på ett sådant sätt att rören i vägg går mer eller mindre horisontellt åt ena hållet så ena skruven riskerar att gå i vattenledningen... Tidigare satt en blandare för badkar på väggen men vi ska ha dusch så läget för blandaren har flyttats ca 80 cm. Allt sitter i en tegelvägg och kanalen för den gamla rördragningen till blandaren är återanvänd.

Har för mig att jag läst om blandarfästen som sitter med endast en skruv centrerat mellan rören men jag hittar inte något sådant att köpa. På så vis skulle jag slippa att spräcka kakelplattan och/eller att borra i koppar. Någon som har tips på blandarfäste?

Vi har precis köpt huset och säljaren har stått för flytten av rör samt kakel/klinker (pga en läckande golvbrunn som åtgärdats under köpets gång) medan vi ska stå för inredning.

Tack för svaret! Har kikat på två enkelfästen men då förflyttas bara problemet. Här är en bild som på ett ungefär (långt ifrån skalenligt) visar problematiken:
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=167201110365845ac
Rördragningen i vägg visas med streckad blå linje och de tänkta hålen för blandarfästet med rött.

Spontant känns det som att rören borde dragits rakt underifrån med tanke på hur alla blandarfästen ser ut. Dock hittar jag inget om detta hos BKR.

Får jag tag i ett fäste med endast en skruv (vill minnas att jag läst om det tidigare men nu hittar jag som sagt inget) så ska det gå vägen.

Jag har borrat upp resten av inredningen med kakelborr från Bauhaus och slagborr. Det som gör mig orolig nu är att hålen hamnar cirka 2-3 mm från kanten till det urtag som är gjort för rördragning.

Om du sätter dit 2st. såna här väggfästen då?
Det är c/c 80 mellan skruvhålen.

• Bild2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En variant är att använda blandarfästet du redan har, men fästa det med dubbelhäftad tejp! 3M har en tejp som heter VHB Very High Bond som efter 72 timmar sitter som berget.
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=7OtrDvDvF5I&feature=related[/ame]

Skruva snett uppåt i det vänstra hålet då?

Limma en blandare skulle jag aldrig göra oavsett garantier från gud fade själv! Ett snubbel och den släpper och man är tvungen att riva hela ytskiktet pga att man slitit ut slangarna ur väggen!

Nu är det skillnad på lim o lim.
VHB tejpen används både för att hålla fasadplattor och flyplansdetaljer på plats. Har den härdat, så sitter den betydligt bättre än både skruvar och nitar... Då jag tidigare arbetat med 3M o varit på deras kontor i Stockholm, så har jag viss erfarenhet av denna tejp. I utställningen fanns tre olika plåtbitar som fäst ihop med en annan. Den nitade började efter flera månaders "testande" av besökarna att ge sig. Tejpade och svetsade var lika hårt sammansatta hela tiden!

sssjej: Det är inte 100% utrett hur rören ligger i väggen så problemet flyttas till det högra fästet.
thomas33: Det blandarfäste jag har saknar tillräckligt med anliggningsyta mot väggen för att tejpas/limmas upp. Har inte heller sett några blandarfästen som är direkt anpassade för annan monteringsmetod än att just skruvas upp.
v-g: Så fick det bli! Stötte såklart på isolering men jag körde sista biten med handborr så det gick att stoppa i tid. Fick ta av den vänstra skruven ~10 mm men nu är allt fastdraget och sitter som det ska.

Tack för alla svar!

v-g: varför skulle man behöva riva allt? du kan ju tom byta slangar om du använder RiR

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.