Byggahus.se

Blandare och VVB rostar eller ärgar

1. Byggnadsvårdare
    Byggnadsvårdare · Nivå 4
    Hej!
    Under åtta år har två blandare börjat läcka.
    Två gamla vvb har rostat hål och en nyköpt Nibe vvb rostade hål efter tre år.
    Vattenprov ser ut enligt följande.
    Konduktivitet 25’C 74mS/m
    Nitrat NO3 0,62mg/l
    Klorid Cl 210mg/l

Har vi bara haft otur eller är det saltet som ställer till det?
    Behöver vi filtrera bort något och är det någon som vet vad ett sådant filter kan kosta?

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
  3. Byggnadsvårdare
    Byggnadsvårdare · Nivå 4
    Tack!
    Måste tillägga att hårdheten på vattnet är ca 6,5-7. Kalcium Ca är 38.
    När vi varit i kontakt med Nibe så rekommenderar de att fortsätta med emaljerad beredare.
    Jag funderar på om den nya beredaren vi investerade var ett måndagsexemplar eller om vattnet är väldigt aggressivt.

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Om ni har fått en rekommendation från Nibe baserat på uppmätta värden (och ni fortfarande har dessa vattenvärden) kan man tycka att Nibe borde ta någon sorts ansvar i frågan?

Hoppas dokumentet kan vara användbart, saknar själv erfarenhet för att avgöra vilken typ som är lämplig eller vilka vattenvärden man kan tillåta är lite högre...

5. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 17
    Med tanke på den höga kloridhalten så är rostfritt och koppar inga bra alternativ. Då borde emaljerad vara valet.

6. M
    Medlem Nivå 9
    Varför fungerar inte offeranoden i VVB?

7. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    För att problemet inte är en galvanisk korrosion? (Svarar med en fråga för jag kan inte svaret på din).

8. Byggnadsvårdare
    Byggnadsvårdare · Nivå 4
    Offeranoden har lossnat från pluggen och ligger i tanken. Det är ca 15mm diameter kvar på den.
    Vet inte om det spelar någon roll att den ligger i tanken. Vissa hävdar att man lika gärna kan köpa zinkvikter och slänga ner i tanken. Borde ge samma effekt som en anod som ramlat ner?

9. Byggnadsvårdare
    Byggnadsvårdare · Nivå 4
    Är det skillnad på olika typer av korrosion?

10. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Ja, men jag känner mig inte lämpad att redogöra för alternativen, för jag har bara ytliga kunskaper om det.

• Laddar…
  11. MultiMan
    Medlem · Nivå 9
  12. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 17
    Du måste ha galvanisk kontakt mellan offeranoden och ståltanken, annars får du inget galvaniskt skydd. Ligger offeranoden löst i tanken så finns det ju porslin emellan som stoppar den från att fungera.

13. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
  14. MultiMan
    Medlem · Nivå 9
    Reagerade på ditt inlägg om att du inte kunde "redogöra för alternativen" och finner dokumentet jag länkade väldigt bra och tydligt i sammanhanget. Blir därför förvånad nu när jag ser att du själv länkat samma. :thinking:

15. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jag avsåg varianter av korrosion, inte beredare....:)