Blandaren (Gustavsberg) i köket läcker nertill mot diskbänken. Min andre hälft ringde en röris och röris säger att det bara är att kasta skiten och köpa en ny. 😣 Vi testade iaf att plocka den blandaren och packningen som sitter nertill var hel men rätt platt. Tänkte att vi kan ju testa att byta packningen och var in till en vvs-butik men de kunde inte hjälpa mig, några såna fanns då inte att köpa.
Kan det vara packningen eller vad kan anledningen vara till att den läcker?
Vi har kalkrikt vatten, kan det påverka?
Kan det vara packningen eller vad kan anledningen vara till att den läcker?
Vi har kalkrikt vatten, kan det påverka?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då den packningen bara ska täta så att det inte rinner ner vatten från diskbänken i skåpet så är det inte den som är problemet. Set ut att vara avlagringar mellan pipringen och resten. Mest troligt någon av packningarna/o-ringarna i vridkransen som läcker. Gustavsberg brukar vara duktiga på reservdelar. Men kostnad att demontera hela blandaren, beställa reservdelar samt återmontering överstiger nog snart en ny blandare.
Inte om man gör jobbet själv.Csre skrev:Då den packningen bara ska täta så att det inte rinner ner vatten från diskbänken i skåpet så är det inte den som är problemet. Set ut att vara avlagringar mellan pipringen och resten. Mest troligt någon av packningarna/o-ringarna i vridkransen som läcker. Gustavsberg brukar vara duktiga på reservdelar. Men kostnad att demontera hela blandaren, beställa reservdelar samt återmontering överstiger nog snart en ny blandare.
http://www.gustavsberg.com/fileadmin/uploads/Exploded_view/Blandare_spareparts_2012.pdf
Sidan E92 (sid 28)
Den högra sprängskissen är för din blandare. Det som oftast läcker är X-ringarna (15) men det kan ju självklart komma vetten från själva diskmaskinsavstängningen också! Som du ser så finns det inget som ska kunna läcka ner mot diskbänken.
Det ser ut att rinna "runt" blandaren bakifrån!
Kan det rinna från bakkanten på ev propp från bänkdiskmaskin?
För den där läckan kommer inte underifrån, då skulle som sagt hela diskbänksskåpet varit blött!
Kan det rinna från bakkanten på ev propp från bänkdiskmaskin?
För den där läckan kommer inte underifrån, då skulle som sagt hela diskbänksskåpet varit blött!
Likställer du "nonamne" á la Jula 99:-, med Gustavsbergs Nordic, Lordi?
Spricka kanske kan vara möjligt, jag tycker att det kommer vatten från båda sidor av blandaren samtidigt och "strimman" möts i framkant och bildar en droppe...
Kolla tätheten på ev anslutning för bänkdiskmaskin i bakkant på blandaren nertill! 180º ifrån avstängningen.
För din GBG Nordic kan man få med proppad anslutning för bänkdiskmaskin!
Spricka kanske kan vara möjligt, jag tycker att det kommer vatten från båda sidor av blandaren samtidigt och "strimman" möts i framkant och bildar en droppe...
Kolla tätheten på ev anslutning för bänkdiskmaskin i bakkant på blandaren nertill! 180º ifrån avstängningen.
För din GBG Nordic kan man få med proppad anslutning för bänkdiskmaskin!