Vi håller på att renovera köket och har köpt ett ikea kök.
Är blandarna sämre på Ikea jämfört med K-Rauta etc?
Förstår att det är skillnad mot Mora etc..

Ikea lämnar ändå 10-års garanti på blandaren.

På t.ex K-Rauta kan du hitta flera välkända märken men även beställa nästan vad du vill t.ex HansGrohe, Oras, Fmm, Mora, Axor, Damixa, tapwell osv.. Ikea har bara Ikea. Men kort och gott, köper du en Fmm eller Mora och denna behöver en ny insats om 10 år så kommer du säkert att hitta den i närmsta välsorterade byggvaruhus samma dag. Kan ju inte svära på detta men tar du Ikea skulle jag gissa att det istället blir en ny blandare och då återigen strul att hitta en hantverkare som vill peta på den.

• Gilla
Handell och 1 till
  • Laddar…
Jag har bara dåliga erfarenheter av Ikeas blandare så rekommenderar således märkesblandare. I köket blepper och skvätter du många gånger om dagen så välj med omsorg.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Dessutom håller en blandare av välkänt fabrikat garanterat längre. Det är en klen tröst att du har 10 års garanti på din Ikea-blandare när den pajar på julafton efter 5 år.

För VVS och el brukar det straffa sig att köra med budgetmärken.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Har haft flera IKEA blandare och de har hållit utan problem (och efter 10 år är det ändå dags att bygga om köket igen...) ;)

Har däremot haft Grohe och Mora duschblandare som bråkat och läckt...

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
Kan bara råda dig att köpa ett märkesnamn för dessa produkter. Du kan få kvalificerad support från kontor/organisation här i Sverige om så behövs och chansen är stor att du kan få tag på reservdelar även om 10-15 år.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kan bara råda dig att köpa ett märkesnamn för dessa produkter. Du kan få kvalificerad support från kontor/organisation här i Sverige om så behövs och chansen är stor att du kan få tag på reservdelar även om 10-15 år.
Eller så ringer man IKEA kundtjänst som skickar ut en gubbe som byter blandaren åt en... :)

• Gilla
_Anders_ och 1 till
  • Laddar…
Hallonbåten
Jag har hört från vvs att det hänt dom läckt mellan varmt och kallt, påverkat andra i samma trapphus.

Var på Ikea idag och fick syn på TS blandare och var så klart tvungen att klämma o känna. Anslutningen av röret till takduschen är ju en sjukt dålig konstruktion. Den skulle ha börjat läcka förr eller senare ändå.

Nej, VVS och elprylar köper man bara välkända märken av. I de fallen får man vad man betalar för.

• Gilla
S0MMER
  • Laddar…
A
mexitegel mexitegel skrev:
Var på Ikea idag och fick syn på TS blandare och var så klart tvungen att klämma o känna. Anslutningen av röret till takduschen är ju en sjukt dålig konstruktion. Den skulle ha börjat läcka förr eller senare ändå.

Nej, VVS och elprylar köper man bara välkända märken av. I de fallen får man vad man betalar för.
Håller med till viss del,men TS ska väl ändå inte ha en takdusch i köket :rofl:

• Gilla
RolfoHelena och 1 till
  • Laddar…
Men va f-n... :crysmile::crysmile::crysmile:. Detta inlägget skulle ju vara i en annan tråd

• Gilla
Urban R
  • Laddar…
A
mexitegel mexitegel skrev:
Men va f-n... :crysmile::crysmile::crysmile:. Detta inlägget skulle ju vara i en annan tråd
:crysmile::crysmile: misstänkte att det var den andra tråden om badrummet (y)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Du får en grym fmm 9000 för 1300kr. Det kommer finnas reservdelar i många år framöver. För mig är det ett givet val. Byter flertalet blandare varje månad i yrket :)

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
mattiande mattiande skrev:
Du får en grym fmm 9000 för 1300kr. Det kommer finnas reservdelar i många år framöver. För mig är det ett givet val. Byter flertalet blandare varje månad i yrket :)
Gammal tråd.
Men min fmm börjar läcka efter 20år.
Finns reservdelar men kostar halva priset av ny blandare från Ikea.
Dessutom har det ärgat fast så mycket så helt omöjligt att få loss och byta insats.
Kanske bättre konstruktion nu men den som var på min fmm var i gjord för att kunna ta av om det ärgat fast ordentligt

Skillnaden är att en Ikea-blandare är allmänt rapplig under de få år den håller innan skiten går sönder helt och avslutar sitt miserabla liv med att orsaka en vattenskada. Med lite otur har den småläckt under tiden så skadorna är värre än man tror vid första anblick.

Inte helt otroligt har du dessutom behövt byta blandaren minst en gång under garantitiden.

Så även om din fmm-insats har ärgat fast är den ljusår bättre.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.