Behöver nya avstängningar inför kommande mätarbyte och har galvade rör i princip hela huset.
Tanken var att gänga ur närmaste galvade skarv och fylla på med mässingskopplingar samt 2 snuttar koppar rör.
Totalt blir det ca 15cm cu rör samt kopplingarna på bilden.
Hur nojjig bör jag vara för galvaniska strömmar?
Några förslag eller råd? Går det att skarva in pex eller nåt annat istället för koppar rör?
Tanken var att gänga ur närmaste galvade skarv och fylla på med mässingskopplingar samt 2 snuttar koppar rör.
Några förslag eller råd? Går det att skarva in pex eller nåt annat istället för koppar rör?
Medlem
· Blekinge
· 10 994 inlägg
Sätt en bit PEM emellan.M Menotell skrev:Behöver nya avstängningar inför kommande mätarbyte och har galvade rör i princip hela huset.

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 809 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 809 inlägg
Tyvärr ligger ju mässing väldigt nära koppar på den galvaniska skalan så frågan är hur mycket effekt det verkligen ger att undvika koppar men med tanke på situationen så kanske det ändå är klokt att göra det bästa möjliga av situationen... pex känns spontant lättare än pem.
Galvat efter vattenmätaren är verkligen ingen höjdare 😞
Galvat efter vattenmätaren är verkligen ingen höjdare 😞
Medlem
· Blekinge
· 10 994 inlägg
Var och varannat äldre hus har järn, koppar mässing blandat i sina vattenledningar. Inget jag skulle lägga någon större vikt i.
Men tipset är att byta ut alla järnrör från gatan och inne i huset för att slippa missfärgat och dåligt flöde på vattnet i huset.
Det kan vara bra att ha i sin budget kommande år.
Men tipset är att byta ut alla järnrör från gatan och inne i huset för att slippa missfärgat och dåligt flöde på vattnet i huset.
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 055 inlägg
Och det sista galvet som installerade är så gammalt nu att risken för plötslig läcka är påtaglig. Byt redan nästa månad om du inte vill byta akut. Jag fick byta akut förra sommaren.
Jo det är ju sant.H H-Thomasson skrev:Var och varannat äldre hus har järn, koppar mässing blandat i sina vattenledningar. Inget jag skulle lägga någon större vikt i.
Det var ju koppar inskarvat på vardera sidan vattenmätaren redan nu såg jag när jqg bytte. Har även några mässing/koppar skarvar från inkoppling av ny fjärrvärme mm.
Så ja... Kanske inte ska ligga sömnlös över att det blev några fler.
Nu är det ju det där med att göra nånting i förebyggande syfte, istället för när det blivit katastrof...
Galvrören såg förvånansvärt fina ut, men kan ju lätt finnas nån muff som ser värre ut nånstans och bara väntar på rätt tillfälle när ingen är hemma 😄
Vi lärde oss att man kan ha koppar efter galv (med mässing övergång imellan) men inte koppar förra galv. Mässing på galv går bra men man bör ha utvändigt mässing övergång (typ en mässing muff) efter galv. Jag byt ut alla galv rör i källaren nån månad sedan och de var inte fräsch inuti.
Klicka här för att svara