Ska renovera hela huset och tänkte börja med att koppla ur all el. Sedan blir det en ny central och två CEE-uttag (kopplade till varsin byggcentral). Frågan är om det är OK att montera ett 32A-uttag trots att resten är dimensionerat för 16A och huvudsäkringarna är 16? Man lurar ju folk att det finns mer kräm än det verkligen gör. Blir det OK om det dras nya kablar från mätarskåpet men fortfarande har 16A huvudsäkringar?
Det är ok.
Bästa svaret
Du får säkra ett 32A uttag med vad du vill från 32A och nedåt. Men normalt tar man ju det uttag som ligger närmast över aktuell avsäkring.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Frågan har diskuterats djupt och vissa experter menar att man inte får underdimensionera ett uttag. Man ska kunna ta ut den ström som uttaget signallerar att det ger. Och det är ju sant. Ser man ett CEE432 uttag på väggen så bör man ju kunna ansluta sin maskin som kräver allt mellan 16-32 A. Överbelastning är i längden inte bra.
Nu förstår jag att det handlar om temporära uttag där du ska ansluta byggcentraler, och dessa råkar ha intag för CEE 432? Vi har där en last som varierar och det är inte troligt att det används maskiner som kräver högre ström än 3 x 16 A. Så i detta fall ser jag inga problem.
Nu förstår jag att det handlar om temporära uttag där du ska ansluta byggcentraler, och dessa råkar ha intag för CEE 432? Vi har där en last som varierar och det är inte troligt att det används maskiner som kräver högre ström än 3 x 16 A. Så i detta fall ser jag inga problem.
Så ett schuko måste vara avsäkrat 16A då, och inte flera uttag på samma grupp heller då.... det låter fullständigt orimmligt.
Hur tänkte du nu? Men Schuko är det ju tvärt om! Det har ju varit ett j-vla liv på sista tiden. Till och med ESV har gått ut och sagt att man inte skal förvänta sig att de klarar 16A! =)D Daniel 109 skrev:
Edit: Då sarkasm och ironi inte alltid är så tydligt på internet kanske det är lika bra att påpeka att det jag tycker är tragekomiskt och driver med är att Schukouttag på pappret är godkända för en viss avsäkring men i praktiken inte kan användas fullt ut inom ramen för den belastningen. Rimligtvis har uttag godkända för en viss avsäkring även full funktion under dessa förutsättningar. I just det här fallet tycker jag dock att det är en viss skillnad mellan Schuko och CEE. Ett CEE-systemet är nycklat och det finns specifika varianter beroende på belastning. Där är nog förväntningen hos de flesta att uttag av en viss typ levererar enligt de förutsättningarna. För Schucko är nog förväntningen i normalfallet 10A och 16A får ses som ett undantag (...vilket återigen visar hur dåligt branschen hanterat just den saken).
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Annars kan du ju sätta upp två 16A uttag och göra en kabel går från 16A kontakt till 32. Då får du två uttag som är rätt dimensionerade och ändå möjlighet att koppla in en byggcentral med 32A ingång. En sån adapterkabel använder jag när jag är ute på jobb, har inte plats för mer än en byggcentral i bussen men vet inte vilka uttag som finns på de platser jag kommer till.
Inget blir bättre genom lösa adaptrar mot 16 A uttag. Precis lika bra att använda ett 32 A fast som i övrigt försörjs via korrekt dimensionerad kabel och avsäkring oberoende vilken <= 32 A.
Tror Bo är på humör att trilskas lite genom att dra in begreppet "undersäkring". I stort ett skämt vilket experten kommit fram till genom djupa diskussioner med samma tant Agda som figurerar i tex biledarfrågan.
Tror Bo är på humör att trilskas lite genom att dra in begreppet "undersäkring". I stort ett skämt vilket experten kommit fram till genom djupa diskussioner med samma tant Agda som figurerar i tex biledarfrågan.
Jag tycker denna debatt är fånig. Att montera ett 32A CEE-uttag och avsäkra det 16A är inga problem. Det är du i egenskap av beställare och anläggningsinnehavare som bestämmer. Detta sålänge anläggningen uppfyller god elsäkerhetsteknisk praxis.
Att hålla på med adaptrar är förslag från lekmän som från Bo felaktigt fått lära sig att det inte är tillåtet att avsäkra ett 32A CEE-uttag 16A.
Att hålla på med adaptrar är förslag från lekmän som från Bo felaktigt fått lära sig att det inte är tillåtet att avsäkra ett 32A CEE-uttag 16A.
Lösningen med adapter är inget problem det heller.
Jag ser inte heller riktigt problemet. Det är inte alltid man behöver 32 A bara för att man har en 32 A handske. Bättre ett för stort uttag än hastigt hopsnodda adapterkopplingar, jag har sett en del kreativa lösningar. Hemma hos farsgubben har jag satt ett 16 och ett 32 bredvid varandra, just för att slippa div övergångar. 32 uttaget får 20 A, det är nämligen vad mätarsäkringen är.
Redigerat:
Ja, det gäller naturligtvis allt elmaterial.