7 800 läst · 28 svar
8k läst
28 svar
Bland kobbar och skär
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 435 inlägg
På Flatön i Bohuslän ville arkitektparet Jenny och Jacob Fröslee Jonsson göra ett hus som stack ut, som var bra och enkelt. Att bygga huset var dock inte så enkelt.
Du kan läsa artikeln här: Bland kobbar och skär
Du kan läsa artikeln här: Bland kobbar och skär
Administrator
· Skåne
· 7 471 inlägg
Marlen Eskilsson
Administrator
- Skåne
- Medlem jun 2001
- 7 471 inlägg
- 11 623 gillningar
- 1 493 bilder och filmer
Välkommen att kommentera artikeln om arkitekterna Jacob och Jenny Fröslee Jonssons husbygge. Jag vill påminna om att samma regler gäller för kommentarer som för att diskutera i vårt forum. https://www.byggahus.se/forum/regler/220278-anvandarvillkor-med-diskussionsregler.html
Verktygstokig
· Stockholm
· 220 inlägg
fint hus!
Ni kanske skall ändra den sista bildtexten?
Man kan tycka om svarta hus eller inte tycka om dem, men oavsett är det väl ingen som menar att de smälter in i naturen?
Man kan tycka om svarta hus eller inte tycka om dem, men oavsett är det väl ingen som menar att de smälter in i naturen?
Administrator
· Skåne
· 7 471 inlägg
Marlen Eskilsson
Administrator
- Skåne
- Medlem jun 2001
- 7 471 inlägg
- 11 623 gillningar
- 1 493 bilder och filmer
He, he, det var jag som hittade på det. Jag tycker att svart smälter in i naturen, vi har målat vårt staket och ett förråd i svart för att det inte ska synas så mycket. Om man tänker på en trädstam t ex? Det är ju inte kolsvart.
Ändrade dock bildtexten nu och hoppas att du tycker den är bättre.
Ändrade dock bildtexten nu och hoppas att du tycker den är bättre.
Finns det inget bra bildexempel på när huset inte sticker ut från miljön? Jag tycker inte det smälter in på någon bild, fast det kanske syns bättre i skymning?
Vilket häftigt hus! Alltid roligt när någon vågar bygga något annat än ett traditionellt hus.
/Krille
/Krille
Härligt inuti med högt i tak och smarta lösningar, syns att det är arkiteketer som nördar. Hade nog passat/smält in bättre med tex järnvitriolad fasad som grånar med tiden...
Uteplatsen tyckte jag var riktigt läcker. Någon som känner till ifall någon GDS här på forumet har gjort något liknande med ett tillvägagångssätt? Är det gjuter direkt på marken där det är placerat? Lär ju vara ganska tungt annars att flytta så stora stenblock
..
..
Tycker huset är riktigt snyggt.
Handikappanpassat ? Hur har ni gjort med väg upp till entrén.
Handblanda du all betong ?
Handikappanpassat ? Hur har ni gjort med väg upp till entrén.
Handblanda du all betong ?
Grundstött
· Halland
· 28 403 inlägg
På natten, mellan kl 22.00 och 03.00 ungefär, så är jag säker på att detta hus "smälter in" i den omgivande naturen.
Intressant hus och coolt att det är självbyggt. Men finns det nån planlösning att titta på? Vore också kul att se en bild tagen ifrån den vinkel där det säga smälta in med berget.. Hade jag fått för mig att bygga ett fritidshus otillgängligt på berg hade jag nog funderat kring en plintgrund. Jag undrar varför de valde att gjuta en platta, det måste ha varit galet jobbigt!
Jag hade tyckt det vore intressant att se hur grunden såg ut medan den gjordes dvs den stödmur han byggde själv.