Hur ska en korrekt blålågeförbränning se ut i en panna med omvänd förbränning?
Tänkte att om man "pressar" pannan för hårt så blir livslängden kortare eller?
Jag har haft min vedanläggning i drift drygt 2 månader det funkar bra men jag skulle vilja veta hur förbränningen ska se ut i förbränningskammaren, gärna bild om nån har?
Är bara en amatör inom vedeldning ännu,har bara sett min egen panna i drift...förutom gamla överförbränningspannor!
/ Anders
Tänkte att om man "pressar" pannan för hårt så blir livslängden kortare eller?
Jag har haft min vedanläggning i drift drygt 2 månader det funkar bra men jag skulle vilja veta hur förbränningen ska se ut i förbränningskammaren, gärna bild om nån har?
Är bara en amatör inom vedeldning ännu,har bara sett min egen panna i drift...förutom gamla överförbränningspannor!
/ Anders
Det är liknande för mig ,ibland mer eller mindre blå och längden på lågan varierar också...fyller upp hela keramikskålen ibland.Andreas_Hansson skrev:
Medlem
· Västra Götalands Län
· 460 inlägg
På Calmarpannan finns det ett synglas i den nedre luckan just för att man skall kunna inspektera hur lågan ser ut. I den pannans instruktioner står det att den skall vara blågul d.v.s. lite blandat. I praktiken är det svårt att hålla detta över tid utan det tenderar att bli lite gulare när man fyllt på ved och blå eller nästan transparent när maskinen riktigt är uppe i gasen. Egentligen skulle det kanske behövas mer aktiv styrning av primär och sekundärluft för att hålla alla parametrar optimala.

om du öppnar sotluckan så tillför du mer luft/syre till efterförbränningen och då kan du inte se annat än den blåa lågan som uppstår med hjälp av lufttillskottet. Det säger tyvärr inget om hur lågan ser ut när luckan stängs igen.Zac skrev:
gaia
gaia skrev:
Brukar ta några sekunder efter att jag öppnar sotluckan på min panna innan lågan ändrar karaktär.
Blålåga? Snarare lila förbränning av bilden att döma. Vad eldar du? Plutonium?Zac skrev:
Medlem
· Västra Götalands Län
· 460 inlägg
Jepp, jag gjorde det förra året när jag ställde in pannan och gjorde min pannrumssite. Bilden ligger på hemsidan. Det man ser på bilden är hur vedgasen kommer genom rostret och slår ned mot den nedre keramiken och liksom skruvar sig när den börjar blanda sig med sekundärluften. Man ser också lite nedfallet kol som glöder på den nedre keramiken. Jag hade bilden som avatar innan forumuppgraderingen för ett tag sedan.Andreas_Hansson skrev:
Jag skall prova i kväll. Testade för ett tag sedan men kameran ville bara focusera på glaset .. Det sitter en keramiksten som är ca 5cm tjock på luckan med titt hålet oxå.slipperman skrev:Jepp, jag gjorde det förra året när jag ställde in pannan och gjorde min pannrumssite. Bilden ligger på hemsidan. Det man ser på bilden är hur vedgasen kommer genom rostret och slår ned mot den nedre keramiken och liksom skruvar sig när den börjar blanda sig med sekundärluften. Man ser också lite nedfallet kol som glöder på den nedre keramiken. Jag hade bilden som avatar innan forumuppgraderingen för ett tag sedan.
Det är ett långt hål om man säger så