Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Blästra, skrapa, slipa eller värma?

1. andreascarlsson
    Medlem · Västra Götaland · 417 inlägg

andreascarlsson

Medlem
    Vilket anses vara bäst när man ska förbereda en redan målad yta – Blästra, skrapa, slipa eller värma?

Jag har för tillfället två saker att förbättra; Ett projekt är några fönster som behöver en helrenovering. Den befintliga färgen borde tas bort helt, innan jag målar med ny. Köra med värmepistol har jag läst kan vara dåligt för det befintliga glaset. Slipa känns smidigt då jag har bra maskiner för det, men det är kanske enklare att skrapa bort den befintliga färgen?

Vidare så behöver vår altan förbättringsmålas. Gammal färg håller på att lossna (det är målat på impregnerat trä), och då är också frågan vadf som är bäst...?

Jag har tidigare alltid slipat ner gammal färg, men det finns kanske bättre sätt? :)

2. W
    Medlem · 1 961 inlägg
  3. andreascarlsson

andreascarlsson

Medlem
    Den där visste jag inte ens att den fanns! Verkar ju fantastiskt bra enligt recensionerna. Kanske lite dyr, men är den så bra kan det ju mycket väl vara värt det.
    Har du en själv?

4. F
    Medlem · 429 inlägg
    Köp. Bättre gråta en gång i kassan och sen ha solskensleende genom hela fönsterrenoveringen.

• Laddar…
  5. W
    Medlem · 1 961 inlägg
    Japp jag har den här modellen
    https://www.toolab.se/produkt/Speed...-3bSpzq4e1zGEYc8GpENfTiVcowvfIHhoC6B0QAvD_BwE
    Har skrapat rent både från färg och lack både hemma och i båten.
    Fungerar bra tycker jag, har inte lyckat att spräcka någon ruta när jag skrapat rent gamla fönster med en massa spröjs typ 18 rutor i samma karm.

• Laddar…
  6. N
    Medlem · 422 inlägg
    Finns säkert fördelar med de olika metoderna men personligen används slipmaskin kopplad till bra dammsugare som suger ordentligt och inte släpper ut partiklar i luften igen. Färg och impregnerat virke innehåller saker jag inte vill andas in. Slipmaskin och dammsugare kan man troligtvis ha till fler grejer än vad man har en speedheater till, dock är det nog tyngre att jobba med en slipmaskin än speedheater.
    Är det gamla fönster med 2mm tjockt glas ska man vara lite försiktig med värme och en speedheater riktar värmen som jag förstår det så där kommer nog inte mycket mot glaset jämfört med en varmluftpistol ( som jag kör som komplement om det skulle behövas t.ex värma in olja i nyslipade fönsterbågar) man kan använda en bred spackelspade för att skydda glaset om man värmer.

Ett annat hett tips är att köra med en handhållen elhyvel. Skruva av hörnjärn om det finns, ställ hyveln på 0,5 - 1mm och sen kör du. Du får en mycket fin yta som inte behöver slipas efteråt och det går bra jävla fort.

• Laddar…
  7. W
    Medlem · 1 961 inlägg
    Slipa gammal oljefärg så går det år både slippapper och tålamod.
    Hyvla är säkert jätte bra men det avverkar en del trä .
    Ingen av dom två sätten fungerar så där jätte bra på spröjsade fönster när spröjsen är 3-4 cm och ingen slät yta åt något håll.
    Ja nu är ju spreedheater främst framtagen för att ta bort färg med.
    Jag svetsar inte med bilbatterier och ett par kabelstumpar heller även fast det går, och att den uppsättningen går att använda till anat.

• Laddar…
  8. N
    Medlem · 422 inlägg
    Det går inte åt överdrivet mycket slippapper om man har en dammsugare tillkopplat och tålamod behöver man oavsett vilket verktyg som används
    Vi vet ju inget om dom fönster som ska göras iordning men på min elhyvel kan man ställa in allt från 0,1 mm till 2,5mm med steg om 0,1mm så det är inte mycket material som man måste hyvla av. En snabb övergång med hyvel sen slipmaskin så är man klar. På slipmaskin kan man sätta en 10mm platta som är mjuk och som gör att man kan slipa profiler, använder själv en sådan.
    Många gillar speedheater och det är utan tvekan ett bra verktyg men det är också en One-trick pony som man enbart kan ha till just färgborttagning och dom kostar endel så hur ofta behöver man använda en speedheater där det inte går att slipa? Speedheater funkar inte på schellack eller bets dessutom bland annat så där behöver man ta till slipen.
    En slipmaskin kan du polera bilen med, slipa bort skador och märken, skapa former, ta bort färg, man slipper det manuella skrapandet osv.
    Nu har jag slipat mycket, allt från golv, skärbrädor, trappor, bilar, glas och har renoverat ett dussin fönster från 1870 talet och skulle inte tveka en sekund att ta fram slipmaskinen om några fönster eller en altan behöver målas om.
    Ibland sätter jag fast slipmaskinen med en snabbtving och slipar knivar på den, funkar utmärkt.

Vad du svetsar med eller inte hör inte hemma här och är en ytterst dålig jämförelse för en bra slipmaskin är ett fenomenalt verktyg.

• Laddar…
  9. R
    Medlem · 14 inlägg

rednake

Medlem
    Köpte en speedheater Cobra. Håller på att ta bort all färg under takfoten. Började med att skrapa, men usch, det hade tagit hela semestern(om inte längre ändå)

Nu har jag kört första omgången med speedheatern. Riktigt grym! Jag är nybörjare, så håller säkert några sekunder för länge. Därav brännmärken. Det är två lager med färg som skrapas bort och huset är 101 år gammalt.

10. M
    Medlem · Stockholm · 501 inlägg

Maximarcus

Medlem
    En riktigt bra skrapa och värme är det som gäller. Att bara slipa innebär ofta att pappret sätter igen direkt pga värmen som blir när man slipar, dessutom tar det tid. Man kommer heller inte åt speciellt bra på ett fönster.
    En skrapa likt denna:
    https://impexwood.se/produkt/parkettsickel-40-mm/
    slipar man enkelt själv med en fin fil så att den blir sylvass, tillsammans med värme så får man bort färgen väldigt enkelt. Speedheater är säkert bra men det går bra med varmluftpistol också.
    En sådan skrapa går också enkelt att slipa till rund form i hörnen så att man kan skrapa profilerade ytor.
    När färgen är borta så slipar man lätt för att få en fin yta.

11. andreascarlsson

andreascarlsson

Medlem
    Köpte också en Speedheater för ett tag sen, hjälpte avsevärt!

Men en fråga: Jag ska också måla om fasaden, hur viktigt är det att ta bort den gamla färgen? Sitter den bra utan flagor känns det lite overkill att ta bort den. Eller?

Min tanke är att grundmåla med en primer och sedan stryka två gånger med fasadfärg.

Dettta gäller ett hus byggt 1926, senaste målningen var för ca 30 år sen.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.