4 122 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Bländande solpaneler
Vad är det för typ av solceller? De flesta som sätts upp idag är ju kolsvarta och reflekterar ytterst lite ljus. Jag har gått runt vårat hus och kollat i alla möjliga vinklar och blir aldrig bländad. Grannarna har inte klagat, samt att jag specifikt frågade Svea Solar om panelerna bländar, fick nej till svar. Det var viktigt för mig då vi har solceller som vetter mot båda grannhusen.stanlund2 skrev:
Grannens växthus, det bländar dock som f-n i en specifik vinkel, inte så mycket numera då det har blivit grönt av alger, men när det var nytt, jisses.....
/S
Vi har observerat detta under ett par timmar en solig morgon. Dvs det är inte dagens alla soltimmar som det bländar dock är det fortfarande irriterande att behöva dricka sitt morgonkaffe bakom nerdragna persienner. Kan det vara något budgetmodell på solpaneler där de snålat på ytbehandlingen?S steve5432 skrev:Vad är det för typ av solceller? De flesta som sätts upp idag är ju kolsvarta och reflekterar ytterst lite ljus. Jag har gått runt vårat hus och kollat i alla möjliga vinklar och blir aldrig bländad. Grannarna har inte klagat, samt att jag specifikt frågade Svea Solar om panelerna bländar, fick nej till svar. Det var viktigt för mig då vi har solceller som vetter mot båda grannhusen.
Grannens växthus, det bländar dock som f-n i en specifik vinkel, inte så mycket numera då det har blivit grönt av alger, men när det var nytt, jisses.....
/S
Borde ju gå åtgärad med någon film som tar bort reflektioner?stanlund2 skrev:
Att sätta film på solcellespanelerna är nog inte så bra för produktionen.
På billiga lågbudget solcellspaneler kanske antireflexionsskikt saknas på täckglasen på panelerna? Antireflexionsskiktsbehandling gör att glasytan blir som ungefär badrumsfönster men i mycket mindre skala. Det gör att mindre infallande ljus reflekteras bort och går förlorat och att mer ljus går in genom täckglaset och in till solcellerna och blir ström. Men all reflexion från täckglaset av infallade ljus går inte att helt stoppa.
På billiga lågbudget solcellspaneler kanske antireflexionsskikt saknas på täckglasen på panelerna? Antireflexionsskiktsbehandling gör att glasytan blir som ungefär badrumsfönster men i mycket mindre skala. Det gör att mindre infallande ljus reflekteras bort och går förlorat och att mer ljus går in genom täckglaset och in till solcellerna och blir ström. Men all reflexion från täckglaset av infallade ljus går inte att helt stoppa.
Liknande trådar
-
Köpa eller leasa solpaneler, kortsiktigt?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Solpaneler på historiskt tingshus måste bort
Artikelkommentarer -
Dra nätverkskabel från 5g router till växelriktare för solpaneler
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Hur får man bästa installation? Tak med takkupa, solpaneler i öst/syd/väst.
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Vattenkyla solpaneler
Solceller, Solfångare, Solenergi