Byggahus.se

blåbetong/ lättbetong?

1. J
    Medlem Nivå 6
    Hej! Jag håller på att göra om lite i min lgh och rev en del av väggen som ska ner igår och innehållet såg ut som sådan (se bild!). Dammade rätt ordentligt så andades väl in en och annan partikel. Men jag funderar om materialet är ngt jag borde oroa mig för? Väggen är en innervägg, inte bärande mellan kök och vardagsrum. Tacksam för alla svar.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

2. S
    Anonym
    all damm ska man skydda sig från. nu är ju detta lättbetong. men ska alltid använda någon mask

3. J
    Medlem Nivå 6
    ja jag tänkte att jag ska köpa mig en mask till nästa ggn och ångrade lite att jag inte gjort det innan. tusen tack för snabbt svar!

4. H
    Medlem · Nivå 12
    Ja det är blåbetong, mask hade varit att föredra. lika så att ta undan sådant som blir dammigt före rivningen startat, tex blommorna i fönstret.
    tänk på att din vanliga dammsugare släpper igenom en del av dammet om du använder den. sopa upp så mycket av dammet som möjligt, våttorka det sista.

Gjort är gjort, du kommer inte dö av denna rivning. oroa dej inte för det, gör istället rätt nästa gång.

Om det blir fler rivningar, hyr en byggdamsugare som en medhjälpare suger med samtidigt som du sågar.
    och ni båda har P3 mask.

5. J
    Medlem Nivå 6
    hur vet man att det är blåbetong el lättbetong? tänkte eftersom SBH nämner lättbetong?😊

6. H
    Medlem · Nivå 12
    Blåbetong info från wiki.
    Blåbetong är en sorts lättbetong som har fått sitt namn efter den blåsvarta färg som kännetecknar den uranrika alunskiffer som utgör huvudingrediensen. Att använda alunskiffer var fördelaktigt då skiffern är rik på kol och kunde användas som bränsle vid bränning av den kalk som ingår i lättbetong. Själva produkten är också matt blå till färgen med en struktur som liknar stelnad tvättsvamp. Blåbetong har i stor utsträckning använts som byggnadsmaterial, främst för väggar men även för bjälklag. Det förekommer också att kross av blåbetong använts som fyllning i bjälklag.

Innehållet av uran i blåbetongen innebär att lättbetongen avger gammastrålning och gasen radon som bildas när uranet sönderfaller.

Tillverkningen av alunskifferbaserad lättbetong upphörde 1975, men ända fram till 1980 har det byggts hus av blåbetong.

Blåbetong tillverkades bland annat av företaget Yxhult under varumärket Ytong, senare kom Ytong att vara namnet på vanlig lättbetong.

Bild på blåbetong
    images.jpg
    som du ser är den blåaktig i färgen

Bild på lättbetong
    250px-Ytong.jpg
    som du ser så är den vit.

7. J
    Medlem Nivå 6
    jag har fått bekräftat att så var fallet, att det var blåbetong. men fick höra att radonvärdet låg under gränsvärdet i huset vilket om jag fattat det rätt borde innebära att blåbetongen inte innehåller skyhöga halter av såkallade farligheter. rätta mig om jag har fel?

8. S
    Anonym
    lätt betong är även grå. det är bara senare den blivit vit

9. S
    Medlem Nivå 4
    Betongdamm är aldrig hälsosamt men radon är inte farligt på det sättet.
    Så har du andats in lite damm så är det inte hela världen.
    Dessutom ser det ju inte ut vara nån herrejössesblå blåbetong, så inget att oroa sig för på lång sikt heller i mitt tycke.

10. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    "Farligheterna" i blåbetong varierar från batch till batch, men för att det ska bli problem, så ska det vara ganska stora ytor som är byggda med de blocken. En liten köksvägg är ju marginellt (men det blir bättre nu när den är borta :) ), det kan vara större problem om hela huset är byggt av detta material, vilket ju har förekommit.