Byggahus.se

Blåbär som marktäckare?

1. I
    Anonym
    Är det någon som provat eller har blåbärsris som marktäckare?
    Vad krävs för att det ska trivas?
    Är det tillåtet att förse sig med plantor från storskogen?
    Jag menar vilda Svenska blåbär, inte de odlade, de blir för höga.

2. Stenolofanders
    Medlem · Nivå 10
    Kul!
    Undvik kalk och för höga kvävehalter. Sköta som Rhododendron kanske?

Googla på:
    odla vaccinium myrtillus

Somliga växter får inte grävas upp och det är bra att vara ställa sig frågan (eftersom många hotade växter INTE omfattas av sådana förbud) men blåbär finns nog så d räcker. Frågar du markägaren om lov är det inga problem. Om du får lov alltså.

3. B
    Allvetare · Nivå 15
    Blåbär brukar föredra skuggiga ställen. Har du mycket träd på tomten kan det funka. Jag hade massa blåbärsris när vi flyttade in (plockade 2 liter blåbär på den egna tomten första sommaren) men sedan vi tagit ner några träd har mycket av riset vissnat bort.

4. I
    Anonym
    Det finns kanske möjligheter då. Jag har en skuggig sida där det bara växer mossa, ganska sur jord.
    Nej man måste så klart fråga först om man får ta plantor, alltid. Men tänkte att hittar man inte ägaren kanske det går att verka i lönndom eller kan jag slänga några guldmynt i hålen så har man gjort rätt för sig ;). Men först ska jag fråga skogsägarsidan i släkten om de har nåt.
    Ska söka på det där latinska namnet också.

5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Hur förökar sig blåbärsriset?
    Det är väl genom revor nere i marken.
    Vi har en hel del blåbär längs en av våra stengärdsgårdar.
    Lustigt nog växer det bara på norrsidan, men inte på sydsidan där det är soligare.
    Vintern 2012/2013 dog nästan allt blåbärsris i någon slags "frystorka" på förvåren,
    så år 2013 och 2014, blev det nästan inga bär.
    Nu i år ser det bättre ut :)

6. I
    Anonym
    Fröer skulle jag tro, det finns att köpa på Ebay. Men att få de att gro och bli en givande buske verkar vara både svårt och tidsödande, verkar vara känsliga saker de där. Har sökt och läst på rekommenderat namn, finns en hel del att läsa så jag tänkte fortsätta förkovra mig lite till. Konstaterade att jag inte är den förste att vilja prova blåbär som marktäckare.

7. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det är lite synd om blåbär, de är ju ofta mobbade. Fast det är världens godaste bär.

Till exempel så kallas en riktig nybörjare som inget vet och kan just för ett blåbär :confused:

8. I
    Anonym
    Kallas kanske blåbär för att målgruppen bland konsumenter är blåbär. Aldrig att jag betalar 150 kr för en planta som man dessutom inte vet kommer att trivas, rek PH är 4,5 . Tänkte köpa lackmuspapper och kolla, 300kr på apoteket, samma förpackning 9kr på ebay inkl frakt, många är de som vill åt min pension.:mad:
    Nej, den gubben går inte, så länge denna inte är dement spjärnar han emot.
    Har idag sått hundratals från Holland, det finns ju fröer i de där man köper i butiken som är avsedda att ätas, frö som frö.
    Förresten sålde Lidl för 25 kr plantan, eller sa att de gjorde det, för det fanns inte en planta, inte ett blåbär. Det fanns andra bärbuskar till samma pris så jag blandade såna istället men de är dåliga som marktäckare.
    Blåbär får nog vänta till nästa år om fröerna gror. Finns ju en liten möjlighet att jag kommer över några skogsplantor, ärligt menar jag då, annars är den möjligheten betydligt större.:rolleyes:

9. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag kollar blomningen om ett par månader.
    Verkar det bli ett bra blåbärsår så får du komma upp och förse dig.

Är det bra år så kör vi en blue evening med några vänner framåt augusti.
    Hustrun är en hejare på att göra blåbärspaj :)

• Laddar…
  10. I
    Anonym
    Jag tackar för erbjudandet, ska lägga det på minnet. Var i Halland bor du? Södra eller norra? Jag har bekanta som har skog nära åsen, hallandssidan, har hört att de plockar mycket svamp, aldrig något om blåbär, de kanske inte gillar bär, måste bestämt fråga dem.
    Blåbärspaj jum,jum. När jag var påg fanns det nära skolan ett bageri där man kunde köpa blåbärspaj, från en 1/4 till hela, sjukt god paj. Men bageriet la ner och pajen finns inte mer, har aldrig lyckats återskapa denna, varken med eller utan recept.
    Har du ett recept du kan tänka dig dela med dig av? Det börjar vattnas i mun nu.

11. G
    Medlem Nivå 5
    Om du ska ta plantorna i skogen. Prova förökning med sticklingar snarare än att gräva upp hela plantor.

12. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    KoW.jpg

Receptet på Lyxig blåbärspaj finns på sidan 455 i Bonniers Kokbok, jag skannar det vid tillfälle.
    Och pajen blir ju inte sämre av om det är färska vilda blåbär och egna "frigående sprättägg" i den :)

13. I
    Anonym
    :surprised:
    Ja du ser, jag behöver käka blåbär, mycket blåbär.

• Laddar…
  14. JRo1976
    Medlem Nivå 1
    Hej Ion

Funderar på samma som du gjorde för 5 år sen? Planterade du om från skogen? Isf hur gick det?

15. A
    Medlem · Nivå 17
    Inte mig du frågar men jag kan dela med mig av mina erfarenheter.

Jag har byggt upp en skogsträdgård under 20 år bland stenar, mossor och träd. Allt ogräs och oönskad växtlighet är bortgrävt och jorden utbytt till torvjord med lägre pH värde för odling av surjordsväxter som Rhododendron, ljung och miniatyrer av barrträd.I området växte ett fåtal blåbärsbuskar som jag sparade men kan konstatera efter många år att de inte gör mer än just överlever.
    I naturen växer de i extremt sur jord, 4,0 - 5,0 ungefär. Inte för djup skugga men inte heller stark sol utan ett strilande ljus som faller in mellan trädens grenar. Där bör växa tall eller gran som med sina barr gör att marken håller det låga pH värdet. Marken bör vara näringsfattig. Ingen har riktigt kunna efterlikna den speciella miljö som blåbären kräver, i naturen hänger allt samman och ger förutsättningar för liv både bland växter och djur. Man tror att just barrförna och de mikroorganismer som trivs där är gynnsamma för rotkontakt med blåbär.

Några bilder från trädgården där det även skymtar några blåbärsris i kanten.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_2992.JPG

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_3015.JPG

• Laddar…