Byggahus.se

Blå Boschfundering. Sänksåg eller batteridriven cirkelsåg?

1. Carreyfan
    Verktygstokig · Dalarna · 40 inlägg

Carreyfan

Verktygstokig
    Jag vill ha en cirkelsåg/sänksåg med skena för att underlätta fina snitt. Men frågan är som rubriken, vilken såg har man mest nytta av igentligen - en sänksåg (GKT 55 GCE) eller en 18V batteridriven cirkelsåg (GKS 18V-57G)?

Jag har redan ett antal 4.0Ah batterier till mina övriga blå 18V-maskiner så lite lockar det ju att köpa en naken 18V-såg, men när man börjar lägga till 1600-skena samt väska så är man ganska snart uppe mot paketpriset för sänksågen med dessa inkluderade. Så prismässigt verkar inte spela så stor roll.

Min primära tänkta användning är dels för att renkapa stående lockpanel som jag just nu byter på garaget samt nästa sommars bygge av ett altandäck på ca 60m2. Samt även längskapning/klyvning till viss del. Har en gammal grön PCM 8S som får sköta kap/gerning så länge den överlever. Men för längre saker får jag idag plocka fram sticksågen vilket inte alltid är så smidigt

Vilka längder på skenor rekommenderar ni som har erfarenhet att man ska se till att ha?
    Tänkte i första hand köpa en 1600mm samt en 1100mm, har man nytta av en kortare skena eller funkar en 1100mm till det mesta mindre man vill kapa? Vore en 800mm mer användbar än en 1100mm? Fördelen med den lite längre är ju att man om man kombinerar den med 1600-skenan kommer över 2.5m.

Går det att använda skenorna till båda maskinerna (om man nu skulle råka misslyckas med att välja och råka köpa båda varianterna...) eller sliter sänksågen in sina skenor så att man får hålla dem dedikerade för bara den därefter?

Funkar Bosch orginaltvingar bra att använda med skenorna eller lär man se till att ha ett par uppsättningar snabbtvingar för att kunna använda sågarna fullt ut med skenorna?

2. Bästa svaret

FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 11 169 inlägg

FredrikR

Tidsoptimist
    Jag har 2st 1600 och 1st 800 skena.
    Ska jag klyva en skiva använder jag 2st 1600 skenor med skarvstycke.
    Annars varierar det, en 1600 och 800 blir precis en skivlängd och blir kort i mitt tycke.

Jag började med en sänksåg och köpte en naken 18v förra sommaren.

Skenorna går att använda till båda, men frågan är om inte sänksågen går tightare mot skenan än battericirkeln. Kan kolla vid tillfälle, men inte ikväll. :)

Jag har både skruv och snabbtvingarna, båda funkar bra, använder snabbtvingarna till 99,9% av gångerna.

3. johan.d.hallin
    Medlem · Östergötland · 91 inlägg

johan.d.hallin

Medlem
    Till det användningsområde du nämner så tycker jag nog att en sänksåg är lite "over kill". Smidigheten med en 18V maskin kommer vara så uppskattat när man bara ska kapa en skiva eller två eller rensåga en trall etc etc.

Sen vet jag inte vad som ger bäst snitt men det kanske är mer avgörande på klingan och inte sågen. Jag gissar att sänksågen gör lite snyggare snitt...

Jag har enbart en cirkelsåg med sladd, nyligen inköpt skena till förvisso, och idag har jag kollat på snickare på jobbet som hade 18V cirkelsåg...det såg så grymt skönt ut att slippa sladden. Speciellt för lite "småarbeten" där det tar emot att dra fram en lång sladd att knöla med! :)

• Laddar…
  4. E
    Medlem · Västra Götaland · 50 inlägg

etjo

Medlem
    Har sänksågen och två 1600 skenor, fast RA varianten med hål i för 32 raster (använder dom till handöverfräsen också). Har även skruvtvingarna till skenorna, dessa använder jag dock nästan aldrig. Det räcker med trycket från en hand eller ett knä för att skenorna ska ligga stilla när man sågar skivor.

Med det sagt så hade jag köpt snabbtvingarna till dom med den kunskap jag har idag, dessa hade räckt för mig.

Jag tänker såhär, att sänksågen kan göra allt som cirkelsågen kan, och mer där till. Att den inte är lika portabel tror jag inte kommer att påverka dig så mycket då sladden är väldigt tunn och smidig. Med det sagt så har jag aldrig provat cirkelsågen.

Men som Johan säger, det kan vara ganska jobbigt att dra fram förlängningssladden när man bara ska kapa ett snitt ;)

• Laddar…
  5. J
    Medlem · skåne · 66 inlägg

jkm75

Medlem
    Fungerar RA-skenan även till sågarna eller endast till fräsen? Ska precis handla skenor och funderar på en kombo.

6. FredrikR

FredrikR

Tidsoptimist
    Den är precis som de andra, bara att den har hål på cc32 längs ena sidan.

• Laddar…
  7. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 018 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Jag kapar bara skivor och fina snitt med sänken. Har två 1600 skenor, skarvstycke och tvingar och använder alltid dessa vid precisionskapning, Litar inte på att skenorna ligger still annars.

Två 1600-skenor tycker jag är en bra grund-setup som man sen kan komplettera med kortare skenor allt eftersom.

Renkapning av trall på altan kör jag med lämpligt rak bräda och cirkelsåg. Oftast är det ju långa snitt och det är oftast inte rimligt att köpa på sig många långa skenor bara för det. Och hålla på att flytta om skenorna är ju bara jobbigt :).

Sladd upplever jag aldrig som något problem. Man ska ändå oftast ha fram dammsugaren eller kap&gersågen som ändå kräver 230. På köpet får man mycket mer kraft.

• Laddar…
  8. E
    Medlem · Västra Götaland · 50 inlägg

etjo

Medlem
    Som FredrikR sa, det är ingen skillnad på dom förutom hålen. Lite OT här, men hålen i skenan används för att få rätt avstånd mellan hålen i garderobsstommar ect (de som man fäster hyllplanen i). Köpte dom då jag byggt en del platsbyggda garderober som jag ville kunna justera hyllplan i, samt använda standardtillbehör från möbeltillverkarna i.

• Laddar…
  9. M
    Medlem · Bromma · 329 inlägg

magnlar

Medlem
    Har en battericirkelsåg makita 680 och en nyinköpt festool ts55 sänksåg med 1400 resp 800 skenor. Två helt olika maskiner. 18V är smidig och lätt. Bra när man måste jobba utomhus exempelvis på tak, snabbkapa reglar vid altanbygge, på byggvaruhus etc.

Men, vill man ha fina snittkvalitet tar jag sänksågen alla gånger, speciellt på ytbehandlade / lackerade skivor tex som är känsliga för splitter och dammupptagning är helt överlägset jämfört med cirkeln. Rätt skönt att slippa städa så mycket efter sig.

Hade jag varit du, skulle jag ta sänksågen först och inte tvärtom som jag gjorde. Man kan ju använda sticksågen till snabb & grovkapning. Tror det är smartast så.

• Laddar…
  10. Alltgår
    Medlem · Skåne · 1 157 inlägg
    Velade själv mellan sänksåg och cirkelsåg. Köpte mig en gks 55 plus g samt 1600, 800 mm skenor samt skarvstycke och L-BOXX. Betalade 3100 för allt efter lite hopplock från olika butiker. Har bara sågat osb och kapat ett par dörrar hittills. Kanonsåg. Skarvstycket har jag inte orkat använda hittills, men blir nog av när jag ska såga upp mdf till hyllor framöver. När det är gjort kan jag uttala mig mer om hur det funkar med "fina" snitt. Men av snitten på dörrbladen att dömma så blir det nog bra, till och med men 12T klingan som sitter på sågen. Man kan ju komplettera med t ex en 48T klinga bara man är observant på klingbredden så att snittet inte flyttas från gummiläppen under skenan.

• Laddar…
  11. S
    Medlem · Västerbotten · 149 inlägg

Setomidor

Medlem
    Det där låter som ett helt fantastiskt pris för det kittet! Var det nyligt och kan du tipsa om var du hittade skenor och skarvstycken? Jag ropade in en sänksåg på blocket och märker nu att ett nytt kit med skenor, väska och skarvstycke gör det hela väldigt mycket billigare. :p

Jag kom in på forumet idag för att göra en tråd precis på samma fråga som den här; vilken kombination av skenor rekommenderas. Många bra svar redan! Lite mer specifika funderingar:

- Är det värt de extra pengarna för raster-funktionen som ni diskuterar ovan? Även jag kommer nog att köra en fräs på dem i framtiden, dock har jag svårt att uppskatta nyttan av att ha raster eller inte.
    - Räcker 1600 + 800 för att såga en "standardskiva" på 2440mm, eller rekommenderas 1600 + 1600? Saknas 40mm i teorin.
    - Är snabbtvingarna som @FredrikR pratar om också Bosch, eller något annat märke?

12. M
    Medlem · Västra Götaland · 1 402 inlägg

martinradbo

Medlem
    Sänksåg alla gånger, tillsammans med skena så klart. Används till så många saker och batteridriven sån såg tror jag inte på av kapacitetsskäl. Man måste ändå ha dammsugare ansluten tycker jag, både inne och ute, dels för att inte skräpa ner, men även för att inte sågen skall sätta igen invändigt med damm och flisor.

13. S
    Medlem · Västerbotten · 149 inlägg

Setomidor

Medlem
    En till fråga: Finns det både gamla och nya FSN-skenor? Vad är skillnaden?

14. ceson
    Medlem · Skaraborg · 1 971 inlägg

ceson

Medlem
    Jag röstar också på sänksåg, älskar min. Köpte sågen med 1600 skena köpte sedan 800 RA32 när den kom använde den sedan för att borra 1600 skenan som inte fanns att köpa med hål då.
    Köpte sedan ett FSN starter kit med FSN Bag, FSN Vel och FSN Wan och en 1600 skena till. Har FSN KZW när jag vill vara helt säker på att det ligger still.

Tycker att två stycken 1600 skenor fungerar bra för mig, tycker om att ha en lite längre start och stoppsträcka när jag klyver skivor än jag skulle få med 1600 och 1100. Skulle jag köpt en lös 1600 idag skulle jag tagit en RA32. Hade jag inte flyttat runt grejerna så mycket som jag gör skulle jag kanske även köpt 3100:)

15. FredrikR

FredrikR

Tidsoptimist
    De äldre skenorna hade lite andra längder och passar inte de nyare sågarna.
    Tidigare hette de sågar som passade de nyare FSN skenorna GCE (som tex sänksågen) i slutet av beteckningen.
    De äldsta skenorna saknade gummiläpp.
    Sen kom en mellan modell med gummiläpp men gamla styrklacken (nästan 1cm bred).
    Och nu den senaste varianten med smal styrklack.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.