Byggahus.se

Blå Bosch bättre ergonomi?

1. P
    Medlem Nivå 3
    Hej,
    Jag behöver lite hjälp med att inte välja fel välja fel skruvdragare för hemmafixning, sätta upp hyllor och montera möbler lite då och då (jag har slagborr och hyr hammarborr vid behov).

Jag tror att 10,8 volt duger åt mig bara jag har ett sjysst vridmoment i dragaren (runt 30 Nm). Jag vill inte lägga mer än en dryg tusenlapp så en deal på Bosch blå GSR 10,8-2 LI med 2x1,5 Ah lockar mig mycket. Jag kanske inte behöver en proffs-Bosch, men det som tilltalar mig är att den ser väldigt ergonomisk ut jämfört med den gröna serien och andra märken. Och jag är villig att betala lite mer för bra arbetsergonomi.

Jag vet att man kan få en Bosch blå 14,4 billigt på ICA maxi men de ser så otympliga ut. Jag tänker mig att det måste vara mycket smidigare att arbeta med den lilla 10.8 snarare än den stora 14,4. Eller har jag fel?

Tror ni att GSR 10,8 2 Li samt 2x1,5 Ah batterier är rätt val för mig?

2. M
    Medlem Nivå 5
    När jag letade efter en borrskruvdragare så var storleken en av de viktigaste egenskaperna och det slutade med att jag köpte en bosch psb 10.8. Med den har jag renoverat ett helt hus där maskinen utsatts för allt från att sätta golvspån, gips, osb, regla väggar, borra för olika dosor etc. till att montera ikeamöbler och stringhyllor, sätta upp tavlor etc.

Är väldigt nöjd med maskinen och den har räckt mer än väl till det jag har gjort. Nu har jag inte jättemycket att jämföra med, men upplevde aldrig att den inte räckte till. Mitt största misstag var att bara köpa ett batteri vilkent innebar en del väntan då jag iofs. gjorde annat och arbete med dåligt laddat batteri. Största problemet som jag upplevde var när jag skulle borra med dosfräs och maskinen högg, inte skönt för armleden. Ett annat problem är placeringen av lampan, upplever att det är lätt att skymma den och att den inte lyser upp arbetsområdet särskilt bra.

Nu när jag har en paus i renoveringen används maskinen mest till de arbetsområden du räknade upp och där fungerar den perfekt för mig iallafall. Skulle jag köpa en ny idag skulle jag leta efter en ännu mindre, och det verkar den du länkar till vara.

Min maskin:

http://www.bosch-do-it.com/se/sv/goer-det-sjaelvare/verktyg/psb-10-8-li-2-3165140668385-199880.jsp

3. C
    Medlem Nivå 5
    Hej

Ska du bara dra små skruv så fungerar en Bosch GSR Mx2Drive minst lika bra och är billigare.

Du gör helt rätt att köpa en blå Bosch. Jag köpte en själv en Grön Bosch PSR 18Li som blev mer eller mindre slutkörd efter ett garage och en altan. Så det blev en Bosch GSR 18 V-Li. Har snart byggt en övervåning med den och den bara går och har knappt märkbart slitage trots tunga jobb som ett par hundra 6x200 skruv, skedborr 25mm och en 125 mm hålsåg.

//Calle

4. P
    Medlem Nivå 3
    Tack för svaren! Det låter bra.
    En tanke slog mig: jag kommer knappast att använda dragaren varje månad, så jag vill att den ska hänga med mig i flera år för att motivera priset. Kommer lithiumjonbatterierna att bli sämre av att ligga oanvända i lådan?

5. P
    Medlem · Nivå 8
    Min första blåa 10,8 har jag haft i många år. Den är från boschs första 10,8v serie. Den har periodvis jobbat hårt, men periodvis legat i lådan många månader i sträck. Jag kan inte säga att jag kan märka någon skillnad på de batterierna och de som jag fått med maskiner jag köpt senare. Naturligtvis kan man ha otur med batterierna och blir de för urladdade är det kört. Men Li-batterier har väldigt låg självurladdning, så ser du bara till att de är fulladdade när du lägger undan dem så borde det inte vara några problem.

6. F
    Medlem Nivå 8
    Jag kör Makitas 10,8 V och det räcker gott för mig. Om jag ska köra hålsågar eller vispa betong tar jag ändå fram den nätanslutna slagborren hellre än att köra 18 V.

7. B
    Medlem Nivå 6
    Har haft min Bosch blå GSR 10,8 i 7 år, bästa köp jag gjort nytta/pris. Har gjort en del renoveringar och projekt och inte känt att jag behöver någon större. Har bytt mina batterier. Första efter ett år pga jag glömde ladda det. Andra gav upp efter fem år, kanske hade jag slarvat med den. Dom jag har nu har jag haft i 6 år och dom funkar bra. Att låta dom ligga några månader är inga problem.

8. M
    Medlem · Nivå 10
    Har en säkert 5 år gammal Bosch 10,8, en 14,4 och ett gäng 18v. Lillmaskinen går tveklöst mest. Otroligt smidig och bara vid riktigt feta skruv åker något annat fram. Stor bonus att man får ner den i spikfickan när man står och mekar

9. P
    Medlem Nivå 3
    Saken är avgjord. Det blev en GSR 10,8 2 LI ! Väntar otåligt på att den ska komma så jag kan börja skruva :)
    Tack till alla för all input!

• Laddar…
  10. F
    Byggveteran Nivå 16
    Jag har själv en GSR 10,8 2 Li med 2x1,5 Ah batterier och är mycket nöjd med prestandan och framför allt storleken.

11. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Det är lustigt hur olika det är. Har också länge haft en såndär liten blå och den är iprincip oanvänd. Har tyckt den går för långsamt i fösta hand. Nu har laddaren pajat dessutom.....

12. B
    Medlem Nivå 6
    Sitter en glassäkring i laddaren, har du tur så är det bara den.

13. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Tack, ska kolla det. Har dock inte varit ett problem eftersom jag ändå inte använder skruvdragaren.....:=)

14. B
    Medlem Nivå 6
    Nä jag förstår det. Tar inte emot lika mycket att börja rota i det om man vet vad felet kan vara.:)

15. M
    Medlem · Nivå 10
    Långsam hur? Skruvar mest iofs, borrar inte med 10,8:an men för all skruv upp till 80x6,0 så är den default för mig