Byggahus.se

"Björken" vs. "Brevik"

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej på er alla och Gott nytt år!

Vi vill bygga ett hus i Växjöområdet när vi hittar en lämplig tomt och ett hus som passar våra behov och drömmar.

Kära vänner, jag läser det mesta ni skriver utan er så tror jag inte man hade vågat ge sig på ett "husköp". Tack för att ni finns.

De modeller som idag ligger oss närmast är Hjältevadhus "Björken" och Eksjöhus "Brevik".

Hjälp oss med tips och råd!

Finns det andra snarlika modeller?

Läser mig runt lite om "Torpargrund".... inte så bra säger någon.?.

Någon bra länk med bilder innefrån Brevik?

Har ni något annat som jag kan ha nytta av så hjälp oss

Ta hand om er i nyår!!!

Mvh

J

2. Carisma
    Medlem Nivå 5

Re: "Björken" vs. "Brevik"

Eksjöhus kan jag inget om.
    Vi har däremot köpt Hjältevadshus "Mogården", fast med Björkens planlösning.
    Vi är jättenöjda och trivs jättebra. (Har bott här i 2 år nu).

Liknande 1 1/2 plans hus har nog i stort sett ALLA hustillverkare.

Torpargrund vs. platta kan diskuteras i all evighet. Smaken är som baken...
    Men personligen säger jag så här; en rätt utförd torpargrund är lika bra som en rätt utförd platta!
    Det kan finnas för och nackdelar med båda.

Vill du ha 1 1/2 plans på platta, men i liknande prisklass, kan du kolla på LB-hus "Ugglan-serie". :)

3. J
    Medlem Nivå 1

Ja du Carisma!!

Man skulle kunna säga att det är en djungel, men man skall väl den vägen vandra. Måste säga att det är rätt roligt att kolla runt. Man vill bara att det blir bra när det blir klart. ;)

J

4. J
    Medlem Nivå 1

Ni som byggt Brevik vad har ni valt för tillbehör? Finns det någon bra sida där man ser olika lösningar?

Gott nytt år...

J

5. Z
    Medlem Nivå 5

Håller på och bygger ett västergötland 163 m2 från Borohus, det är identiskt med brevik...

6. J
    Medlem Nivå 1

Hej Zamel...

Vad kul att ni är igång.... Ett till hus att ta i beaktning.... Vi tackar och bugar!!

J

7. S
    Medlem Nivå 5

Hej!

Vi stod inför samma val för ett drygt år sedan. Vi tittade på bland annat Björken innan vi byggde ett Brevik. Valet föll på Brevik pga utförande, pris och utseende. Breviks vanliga och inverterade burspråk, öppet upp mellan våningarna och takkupan kombinerad med en balkong tilltalade oss. Sedan så blev Björken för dyr om man utrustade den som vi vill ha vårt hus.

Så här i efterhand så förstår jag dock fördelarna med att köpa ett modulhus. Huset byggs på fabrik och man slipper blanda in en massa lokala entreprenörer, vilket är en stor fördel. Så trots att jag av förklarliga skäl förespråkar Brevik så förkasta inte Björken, det är ett fint hus också. Men man bör ta Björken så gott som det är rent utförande och utrustningsmässigt för att det ska förbli ett prisvärt hus. Ett exempel på det är priset för golvvärme till ett Björken, styvt 55000 kr i tillvalspris...

Angående tillval så har vi en lång lista på ändringar vi gjorde. Det ska sägas att Brevik är välutrustat i grunden, och i synnerhet efter maj -06 då Eksjöhus reviderade standarden. Vi har bland annat valt till en annan värmeanläggning, annat kök, braskamin, balkong, ektrappa, andra kantelement till grunden, tjockare isolering till dito, andra vitvaror, bubbelkar osv. Sedan får man inte glömma extra elarbeten bestående av belysning, dimmers, uttag osv.

Jag kan skaka fram bilder om ni är intresserade.

8. J
    Medlem Nivå 1

Tack Sylvester!!!

Nu blev jag mycket intresserad!... Jag blir nog tvungen att be dig skicka bilder om du kan skaka fram några..... :)

Om du gör detta och skriver ett par rader till så skall du få en stjärna däruppe... Det kan behövas ngågon gång...

Finns inte så mycket bilder på detta hus :(

Härligt med det öppna köket låter sambon och kockan hälsa

Ja visst är huset vackert...

J

9. P
    Medlem Nivå 1

Hej!
    Nästan otäckt att läsa ditt inledande inlägg. Du tänker precis som mig. Vi valde i slutändan mellan Brevik och Björken, och det blev ett Björken. Färdigt Feb-05 i Ingelstad, alltså inte långt från er(mittesta huset vid Torsjön). Huset kom 06.30 på torsdagsmorgonen, 14.30 dagen efter åkte snickarna hem. Då stod huset färdigt för inflyttning(förutom övervåningen). Snabbt och smidigt, vi är mycket nöjda. Tillvalsmöjligheterna var också goda, även om de kostar endel. Dock vill jag påpeka att bygga hus inte är enkelt, som visa husleverantörer vill få det att låta. Vi har både ris och ros att ge till Hjältevadshus.

Angående torpargrunden så var det de första min chef påpekade. Men som sagt har man i alla tider byggt så, och är det riktigt gjort så tror jag inte det ska vara något större orosmoment.

Tyvärr lyckades jag inte hitta denna sida förrän nu, två år för sent.

Lycka till med tomt och hus val!! Mvh Pege :D

10. J
    Medlem Nivå 1

Tack för svaret Pege!!

Om det dyker upp en ford focus en eftermiddag och glider förbi lite sakta så behöver du inte ringa polisen..... Då är det nog vi som kollar läget.....

Vi kan inte bara tänka oss hur mycket jobb det blir.... Kan tänka mig att luncherna går åt till att ringa folk.... ;)

04:04?? svårt att sova?

Vi ses....

J

11. P
    Medlem Nivå 1

Hej!

Det är ganska kul och kolla in alla hus och få inspiration om man själv ska bygga. På gatan finns faktiskt ganska många olika hus från olika husföretag. Tre Myresjöhus, två Smålandsvillan, ett Karlssonhus, ett Älvsbyhus, två Trivselhus också vårat Hjältevadshus. Nu i efterhand kan jag konstatera att vi kollade för lite. Man var väldigt ivrig, och man blev faktiskt stressad av alla val som dök upp snabbt under planeringstiden, samtidigt som man skulle sköta allt de vanliga med jobb, barn mm. Det blev som du säger stressiga luncher och snabba beslut. Investeringar som egentligen var ganska stora, men blev små eftersom planeringen av huset tog stort utrymme.

Hjältevadshus har ny försäljare i Växjötrakten nu. Vi hade Mats Rustan, som var mycket bra, han är på Modulenthus nu. Kanske att man skulle önskat en tidigare prisbild. Det är många husföretag som inte vill precisera priset med rädsla för att skrämma bort kunden, om de skulle avslöja direkt vad huset kommer att kosta färdigt. Vi gick egentligen bara på en nit, och den var rejäl. Hjältevads rekommenderade grundentreprenör Eidenskogs Bygg fakturerade 100000kr utöver kontraktsumman ett halvår efter att huset stod färdigt. Utan förvarning och mycket oseriöst. Efter mycket bråk löste allt sig. Under den tiden hörde jag om fyra andra Hjältevadskunder som blivit lurade på snarlikt vis. Hjältevadshus hjälpte oss inte mycket när det väl behövdes med denna oseriösa entreprenör, de anlitar dock inte denna firman mer nu. Tack o lov!!

Titta gärna förbi, det är ganska kul å se hur andra resonerar kring hus. Smaken är som baken.

Ps. Blir ibland väckt av jourjobb mitt i natten. Sen är det svårt att återgå till sömn. Annars brukar jag inte vara uppe vid fyra snåret.

Mvh Pege

12. J
    Medlem Nivå 1

Vi skulle åkt förbi igår, men det var något som gjorde att vi stannade inne?... Hoppas ni som har takpannorna kvar på plats.... ;)... Jag tror vissa gånger att vi blir kvar i vår lägenhet, det är ett rätt stort projekt och man vet knappt ut eller in. Men det kan ju inte bli mer än fel ::)

Men det är rätt roligt faktiskt..

Men vi fortsätter och läsa och tar till oss av era tips och råd till vi kommer rätt..

Tack Pege

J

13. P
    Medlem Nivå 1

Apropå lägenhet! Vi satt i en fyra på Hovshaga innan och gav med hyra plus lån över 8000:-, inte klokt. Nu ger vi inte mer för ett nytt hus. Där vi bestämt allt själva. Så kör på!! .....och just nu är allt gynsamt med räntor och med mera.......t ex vänner i Ljungby som byggde för tre år sedan och nu säljer för att bygga nytt igen. Värdet ser ut att hålla sig. Ser det som en pant, istället för ett avskräckande lån.

Mvh Pege, som blivit lärd av min klokefar, låna och låna klokt!

14. J
    Medlem Nivå 1

Ja du har så rätt så Pege....

Nu verkar vi få ändra oss lite. Det svåra verkar vara att få tag i en tomt i dessa trakter. Trodde Gudrun skulle hjälpa till men icke...

Så vi har fått börja titta på andra husföretag som köpt upp mark om vi skall få någonting tydligen...

Mvh

J