Hallå!
Jag har, sedan jag flyttade in i huset för 12 år sedan, haft en björk växande i min skorsten, alltså en mindre kvist. När sotaren har varit där har jag bett honom att rycka bort den men den växer upp igen.
Har haft funderingar på att låta sätta på en skorstenshuv. Var nyligen i Hus och hem-mässa i Stockholm och stötte där på ett företag som installerar sådana och dom har varit här och mätt.
Min fråga är: Om man klipper bort det som sticker upp av björken och sedan sätter på en huv. Kommer björken då dö eftersom den gissningsvis inte får ljus eller är det livskraftiga saker som rentav skulle kunna skada huven?
Tack
Jag har, sedan jag flyttade in i huset för 12 år sedan, haft en björk växande i min skorsten, alltså en mindre kvist. När sotaren har varit där har jag bett honom att rycka bort den men den växer upp igen.
Har haft funderingar på att låta sätta på en skorstenshuv. Var nyligen i Hus och hem-mässa i Stockholm och stötte där på ett företag som installerar sådana och dom har varit här och mätt.
Min fråga är: Om man klipper bort det som sticker upp av björken och sedan sätter på en huv. Kommer björken då dö eftersom den gissningsvis inte får ljus eller är det livskraftiga saker som rentav skulle kunna skada huven?
Tack

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 398 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 398 inlägg
Bladen måste ha ljus för att kunna bilda den energi som kan användas för att göra nya celler, så utan ljus förtvinar bladen och då hela växten. Dock finns det ju en del upplagrad energi som den kan leva av under en kortare tid.
Tack harry73 och BirgitS för svar 
När jag läste rubriken trodde jag att jag läst fel, var tvungen att läsa den tre gånger för att verkligen försäkra mig om att jag läst rätt. Kanske är det vanligare än jag känner till?
Naturen är förunderlig, sanna mina ord! Det är ju rätt häftigt egentligen, ponera att skorstenen ändå inte används, hur ballt vore det då inte med ett träd rakt upp ur pipan! Det är klart växten skadar huset på mer än ett sätt, men jag fick en bisarr inre bild när jag läste rubriken.
Det är ju åtminstone värt att knäppa en bild på, jag hade tagit en innan jag gav mig på att försöka ta bort den första gången så den ser som frodigast ut.
Men Birgit har rätt, täcker du över pipan så kommer plantan att dö, detta eftersom jag gissar att pipan ändå inte eldas i, annars borde den dö rätt omgående av en stunds eldande.
Naturen är förunderlig, sanna mina ord! Det är ju rätt häftigt egentligen, ponera att skorstenen ändå inte används, hur ballt vore det då inte med ett träd rakt upp ur pipan! Det är klart växten skadar huset på mer än ett sätt, men jag fick en bisarr inre bild när jag läste rubriken.
Det är ju åtminstone värt att knäppa en bild på, jag hade tagit en innan jag gav mig på att försöka ta bort den första gången så den ser som frodigast ut.
Men Birgit har rätt, täcker du över pipan så kommer plantan att dö, detta eftersom jag gissar att pipan ändå inte eldas i, annars borde den dö rätt omgående av en stunds eldande.
Vi eldar inte så ofta...mest myseldning men det lär ju säkert ske iaf 20 gånger över vintern och det har den då inte dött av
. Det är ju inte en särskilt stor kvist, 50-70cm skulle jag tippa på. Kan försöka ta en bild när det är ljust.
Trodde först du bodde nära mig. Finns ett hus jag går förbi ibland som har en björk som sticker upp långt över en meter nu ur skorstenen. Jag förundras över att de inte tar bort den (enplanshus dessutom). Men det kanske inte är så lätt alltså..
Oj, det var som sjutton!S suprapappa skrev:Hallå!
Tack
Klipp bort så fort du ser den så tynar den bort men jag skulle nog fundera på fortsättningen lite. Man brukar säga att ett träd är lika stort upp som ner. Det innebär att det finns rötter där nere i bruket som kommer att multna.
Jag vet att hussvamp trivs där det finns både trä och kalk (bruket). Hur stor risken för angrepp är har jag ingen aning om men kanske kan det vara värt att mura om några varv sten så du blir av med roten innan du sätter lock på skorsten.
Även om inte svampen kommer kan björken ha gjort fogarna lösa.
Då måste röken från elden komma ur en annan kanal än den som björken växer i. Men det löser sig när du får skorstenshuven på plats. Då får björken inte längre tillräckligt mycket regnvatten och dör.S suprapappa skrev:
Liknande trådar
-
Dörrfoder kommer att bli något förkorta
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur f*n kommer skatan upp och ner genom skorstenen??
Övrigt husrelaterat -
Luft kommer in genom skorstenen
Ved, Pellets, Flis -
Modulskorsten : förekommer det läckor vid provtryckning av nyinstallation?
Ved, Pellets, Flis -
Råd önskas - kommer in vatten på vinden vid skorstenen
Tak & Vind