Hej!
Hur hade ni löst följande "problem"?
Det gäller en tillbyggnad och jag måste ha överkant på den tillbyggda övre syllen i samma höjd som överkant på den befintliga övre syllen. (för att innergolvet på tillbyggnaden ska komma i samma höjd som det befintliga innegolvet).
Som ni ser på bilden står den undre syllen på grundmuren, den brädan är en 20x95mm impregnerad bräda. På detta står kantbjälken och golvbjälkarna.
Som jag förstått ska syllen vara 45mm, inte 20. och bredden på 95mm bredd med kantbjälke på 34mm lämnar endast 61mm som golvbjälkarna står på... Det har fungerat fint sedan 80-talet men magkänslan säger mig att det inte är tillräckligt. Är min oro kanske obefogad, ska jag bara bygga vidare med samma mått kanske eller behöver jag tänka om?
Huset är byggt av Kungshus på 80-talet. bifogat finns en konstruktionsritning från den tiden.
Tacksam för hjälpen!
Hur hade ni löst följande "problem"?
Det gäller en tillbyggnad och jag måste ha överkant på den tillbyggda övre syllen i samma höjd som överkant på den befintliga övre syllen. (för att innergolvet på tillbyggnaden ska komma i samma höjd som det befintliga innegolvet).
Som ni ser på bilden står den undre syllen på grundmuren, den brädan är en 20x95mm impregnerad bräda. På detta står kantbjälken och golvbjälkarna.
Som jag förstått ska syllen vara 45mm, inte 20. och bredden på 95mm bredd med kantbjälke på 34mm lämnar endast 61mm som golvbjälkarna står på... Det har fungerat fint sedan 80-talet men magkänslan säger mig att det inte är tillräckligt. Är min oro kanske obefogad, ska jag bara bygga vidare med samma mått kanske eller behöver jag tänka om?
Huset är byggt av Kungshus på 80-talet. bifogat finns en konstruktionsritning från den tiden.
Tacksam för hjälpen!
Du kan ju absolut bygga på samma sätt.
Den utbredda lasten på syllen blir väldigt låg så det går säkert att räkna hem med dagens regler också.
Men om du vill är det vä inget som hindrar att du tar en grövre syll på utbygget, bara att göra grunden lagom mycket lägre.
En 45mm syll blir ju något mer förlåtande mot ojämnheter, annars blir det ingen skillnad.
Den utbredda lasten på syllen blir väldigt låg så det går säkert att räkna hem med dagens regler också.
Men om du vill är det vä inget som hindrar att du tar en grövre syll på utbygget, bara att göra grunden lagom mycket lägre.
En 45mm syll blir ju något mer förlåtande mot ojämnheter, annars blir det ingen skillnad.
Tack för svar! Ja, ny grund för tillbyggnaden. Det som jag är frågande över är dimensionen på den befintliga undre syllen. Den följer inte dagens standard som är 45mm. Sätter jag 45mm på den nya grunden så kommer inte innergolvet i samma höjd som den befintliga som kommer vara i anslutning. Så frågan är, ska jag ändå sätta 20mm syll för tillbyggnaden, som den befintliga är. Vet inte hur jag ska formulera mig annorlunda..maah skrev:
Ok, det var detta jag sökte efter. En bekräftelse! ☺️ Tack! Då kör jag som det är, blir smidigast.larsbj skrev:
Du kan ju absolut bygga på samma sätt.
Jag sågade upp till golvspånets undersida och mätte därifrån.
Kan du inte bara göra den nya grunden 25 mm lägre så kan du använda 45 mm syll?R robertua skrev:Tack för svar! Ja, ny grund för tillbyggnaden. Det som jag är frågande över är dimensionen på den befintliga undre syllen. Den följer inte dagens standard som är 45mm. Sätter jag 45mm på den nya grunden så kommer inte innergolvet i samma höjd som den befintliga som kommer vara i anslutning. Så frågan är, ska jag ändå sätta 20mm syll för tillbyggnaden, som den befintliga är. Vet inte hur jag ska formulera mig annorlunda..
/Krille
Då måste jag jacka ur golvbjälkarna i underkant för att de ska komma i samma nivå som de befintliga. Som jag förstått går det bra att jacka ur i överkant men inte i underkant på grund av sprickrisk? De befintliga är 195mmK Krille4 skrev:
Mitt var byggt 1946 och renoverat 2001 så jag hade inget annat val än att utgå ifrån det enklaste och minst " stökiga". Undersida golv.R robertua skrev:
Ytbyggnadens golvyta hamnade inom 1mm från befintligt.
Hej igen, ett annat sätt jag såg som går att på är att använda sig av golvbjälkar som är 45x170mm med skruvlimmade 45x45 underifrån. Då skulle den nedre syllen kunna vara 45mm hög och jag hamnar i rätt höjd med huset. Men frågan är om det räcker med 45x170mm plus skruvlimmade 45x45 underifrån. Jag kommer ha cc300 i vissa partier där kliniker kommer finnas.larsbj skrev:
Tack!!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Råd om tilläggsisoleringa av golvbjälklag i fjällstuga - fuktproblem?
Isolering -
Är det något hållfasthetsproblem att ha bottenbjälklaget, 45x220, tvärs emot takstolarnas riktning?
Fritidshus -
Problem tillbyggnad?
Lösvirke & Timmerhus -
Tillbyggnad Bjälklag
Utbyggnad och tillbyggnad -
Är kapad mellanbjälke i mellanbjälklag ett problem?
Byggmaterial & Byggteknik