Byggahus.se

Bjälklager inte helt parallellt

1. C
    Medlem · 137 inlägg

calle_d

Medlem
    Har köpt spårade golvspånskivor samt vändskivor som är gjorda för ett bjälklag med cc60. Nu är det så att bjälklaget inte riktigt håller det måttet utan mellan vissa bjälkar kan det vara 48cm medans nästa cc-mått är 53cm. Det kan tillochmed skilja någon cm från ena änden till den andra, dvs bjälkarna ligger inte helt parallellt. Inget cc-mått är över 60cm i alla fall. Alla är under.

Hur kan man enklast lägga ut spånskivorna på detta utan att bygga om bjälklagret? :-?

2. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 864 inlägg

ACME

Medlem

Re: Bjälklager inte helt parallellt

Golvspån läggs alltid tvärs bjälklagets riktning. Många tillverkare tillåter att kortskarvarna hamnar mellan golvbjälkarna, men om det gäller för dina skivor vet jag inte -kolla med din leverantör.

3. C
    Medlem · 137 inlägg

calle_d

Medlem

Men om en kortskarv hamnar mitt emellan två bjälkar blir det ju svikt just där, eller hur ska man lösa det då?

Eller ska jag kanske grunda med ett lager spåntade trälängder? Kanske man får leva med att golvet blir 22mm högre än väntat.

4. J
    Medlem · 70 inlägg

johu

Medlem

Kan man inte lägga spånplattan mellan bjälklaget istället? Då blir ju golvet inte så högt....
    Om man spikar fast en "hylla" i bjälklagsbalken, och fäster spånplattan där, så den kommer i nivå med bjälklaget, så borde det väl funka?

Jonas

5. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 746 inlägg

MathiasS

Medlem

Jag vill minnas att det med golvspån är ok med frihängande kortskarvar. Skivorna är gjorda för att hantera detta.

6. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Det är INTE alla golvspånskivor som är typgodkända för skarvning utan stöd! Jag kan inte nämna någon spårad som man får skarva på det sättet, men det beror kanske på att den enda jag känner till är Orkla Thermogolv - och den är det inte... Var har du köpt skivorna? Om de ingår i ett speciellt system (typ Wirsbo, Roth, LK) så har ju de monteringsanvisningar för skivorna. Jag kan nästan lova att det står där att du ska skarva över bjälke.

Jag tror att det lättaste för dig är att köpa ett lass vanliga, ospårade skivor som ÄR godkända för löpande skarvning (tex Byggelit combinett), grunda med dessa och sedan lägga de spårade ovanpå. Då kan du ju dessutom fräsa nya spår för matningsledningarna och slippa dra dessa i bjälklaget. Självklart kan du som du själv föreslog köra med rå-/ändspont istället, men jag tror den ekonomiska besparingen är försumbar.

Nu har du ju redan köpt skivorna, men till andra som är i liknande situation kan jag rekommendera lösningen med vanligt spånskivegolv och därefter glespanel ovanpå. Billigt, enkelt och värmeeffektivt eftersom man då kan köra 20mm-rör som ligger väldigt högt upp i golvkonstruktionen (precis som i en spårad spånskiva).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.