Bjälklag

330 läst  6 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Bor i vilka från 1920 som nu är renoverad och i stort klar men jag har ett projekt kvar, Källaren.

Takhöjden i källaren varierar från 165 till 185cm och då det inte är möjligt att gräva ur källargolvet ( grunden ligger i nivå med källargolvet upptäcktes vid dränering för ett antal år sedan) undrar jag om det är möjligt att byta ut befintligt träbjälklag i källartak mot någon annat bjälklag som bygger mindre på höjden?

Det rum jag tänkt börja med är 4,5x2,9 meter och bjälklagets spännvidd är 2,9 meter. Takhöjd ca 170cm.

Målet med takhöjden är att öka med minst 10cm och de första 4-5cm kan jag tjäna in genom att riva bort gips, reglar och planktak och ersätta med gips direkt mot bjälklag eller möjligen mellan bjälklag.

Några tankar som jag undrar om de är möjliga:

1: går det att förstärka golvbjälklaget genom att spika/skruva/limma på nya lägre reglar och sedan kapa bort 5 cm i underkant ?

2: kan jag lägga in nya lägre reglar mellan befintliga reglar och sedan kapa befintliga reglar 5cm?

Källarutrymmet kommer att användas som förråd därav vill jag inte att detta ska bli för dyrt men samtidigt vill jag inte slå huvudet i taket.

Tacksam för alla idéer jag kan få.

2. J
    Medlem · Nivå 19
    Det går bra att byta ut de befintliga golvbjälkarna mot t.ex. limträbalkar som man klyver på mitten för att få en höjd på dem som är lägre än standard. Om detta är intressant beror ju på hur höga de befintliga bjälkarna är. Du kan komma ner till en bjälkhöjd runt 100 mm med limträ, fast de sista mm blir rätt dyra. Hur bytet av golvbjälkar går till spelar inte så stor roll. Min erfarenhet av 20-talshus säger mig dock att det bästa är att ta bort de gamla bjälkarna. Då blir det troligen lättare att lägga ett nytt golv i våg.

3. P
    Medlem Nivå 1
    Tack
    Tyvärr kommer jag bara åt golvbjälkarna underifrån (från källaren) då det är relativt nytt kök på våningen ovanför, när denna renovering gjordes sattes reglar på sidan om golvbjälkarna för att rikta upp golvet. Detta gör väl att det är svårt att ta bort befintliga golvbjälkar men det borde väl fungera att sätt nya limträbjälkar mellan befintliga ?
    Gällande höjden på befintliga golvbjälkar borde de vara ca 200mm men då jag ännu ej rivit taket i källaren utan bara borrat ett titthål är jag inte helt säker.
    Är det möjligt att komma ner till dimensionen 145x45 (ej limträ) om bygger med cc 300mm

4. J
    Medlem · Nivå 19
    Jag misstänker att dina gamla golvbjälkar har dimensionen 75x175 (dvs 3x7 tum). Det var nästan standard på den tiden.

Vill du inte röra de gamla bjälkarna går det naturligtvis bra att lägga in nya underifrån, även om det kan bli lite pyssligt. 45x145 på c/c 300 mm fungerar på den korta spännvidden. Jag misstänker dock att du vinner för lite på det. Öppna upp så du kan kontrollmäta.

5. P
    Medlem Nivå 1
    Tack, jag hoppas få tid att öppna upp och kontrollmäta kommande helg, återkopplar då med exakta mått.

6. P
    Medlem Nivå 1
    Äntligen har jag rivit undan för att kunna mäta befintliga bjälkar, måtten varierar på bredden mellan 60-70 mm, höljden är 210mm.

7. J
    Medlem · Nivå 19
    210 mm var ovanligt mycket för att vara i ett 20-talshus. Då kan du ju vinna en del på att göra som du tänkt.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: