Byggahus.se

bjälklag tillbyggnad problem?

1. R
    Medlem · 60 inlägg

robertua

Medlem
    Hej!
    Hur hade ni löst följande "problem"?

Det gäller en tillbyggnad och jag måste ha överkant på den tillbyggda övre syllen i samma höjd som överkant på den befintliga övre syllen. (för att innergolvet på tillbyggnaden ska komma i samma höjd som det befintliga innegolvet).

Som ni ser på bilden står den undre syllen på grundmuren, den brädan är en 20x95mm impregnerad bräda. På detta står kantbjälken och golvbjälkarna.

Som jag förstått ska syllen vara 45mm, inte 20. och bredden på 95mm bredd med kantbjälke på 34mm lämnar endast 61mm som golvbjälkarna står på... Det har fungerat fint sedan 80-talet men magkänslan säger mig att det inte är tillräckligt. Är min oro kanske obefogad, ska jag bara bygga vidare med samma mått kanske eller behöver jag tänka om?

Huset är byggt av Kungshus på 80-talet. bifogat finns en konstruktionsritning från den tiden.

Tacksam för hjälpen!

2. maah
    Hobbysnickare · Uppsala · 2 252 inlägg

maah

Hobbysnickare
    Jag har läst flera gånger nu utan att fatta vad du menar :surprised:
    Ska du bygga en ny grund som den nya syllen ska ligga på så anpassar du väl höjd och dimension fritt så höjden passar med det befintliga?

• Laddar…
  3. larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 3 041 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
    Du kan ju absolut bygga på samma sätt.
    Den utbredda lasten på syllen blir väldigt låg så det går säkert att räkna hem med dagens regler också.

Men om du vill är det vä inget som hindrar att du tar en grövre syll på utbygget, bara att göra grunden lagom mycket lägre.
    En 45mm syll blir ju något mer förlåtande mot ojämnheter, annars blir det ingen skillnad.

• Laddar…
  4. R
    Medlem · 60 inlägg

robertua

Medlem
    Tack för svar! Ja, ny grund för tillbyggnaden. Det som jag är frågande över är dimensionen på den befintliga undre syllen. Den följer inte dagens standard som är 45mm. Sätter jag 45mm på den nya grunden så kommer inte innergolvet i samma höjd som den befintliga som kommer vara i anslutning. Så frågan är, ska jag ändå sätta 20mm syll för tillbyggnaden, som den befintliga är. Vet inte hur jag ska formulera mig annorlunda..

5. R
    Medlem · 60 inlägg

robertua

Medlem
    Ok, det var detta jag sökte efter. En bekräftelse! ☺️ Tack! Då kör jag som det är, blir smidigast.

6. Huddingebo
    Medlem · Stockholm · 1 849 inlägg

Huddingebo

Medlem
    Jag sågade upp till golvspånets undersida och mätte därifrån.

• Laddar…
  7. R
    Medlem · 60 inlägg

robertua

Medlem
    gjorde alldeles nyss detsamma. inser nu att det finns inte många mått som stämmer med den tekniska beskrivningen från -80 på detta hus..

8. K
    Medlem · Västerbotten · 1 226 inlägg

Krille4

Medlem
    Kan du inte bara göra den nya grunden 25 mm lägre så kan du använda 45 mm syll?

/Krille

• Laddar…
  9. R
    Medlem · 60 inlägg

robertua

Medlem
    Då måste jag jacka ur golvbjälkarna i underkant för att de ska komma i samma nivå som de befintliga. Som jag förstått går det bra att jacka ur i överkant men inte i underkant på grund av sprickrisk? De befintliga är 195mm

10. larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 3 041 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
    Kollade upplagslängd, och med antagandet att spännvidden på bjälklaget är 4 m så är minsta upplagslängd 27 mm så 61 mm är med marginal tillräckligt

• Laddar…
  11. Huddingebo
    Medlem · Stockholm · 1 849 inlägg

Huddingebo

Medlem
    Mitt var byggt 1946 och renoverat 2001 så jag hade inget annat val än att utgå ifrån det enklaste och minst " stökiga". Undersida golv.

Ytbyggnadens golvyta hamnade inom 1mm från befintligt.

• Laddar…
  12. R
    Medlem · 60 inlägg

robertua

Medlem
    Oh wow, tack för detta!! spännvidden är exakt 4m. :)

13. R
    Medlem · 60 inlägg

robertua

Medlem
    Hej igen, ett annat sätt jag såg som går att på är att använda sig av golvbjälkar som är 45x170mm med skruvlimmade 45x45 underifrån. Då skulle den nedre syllen kunna vara 45mm hög och jag hamnar i rätt höjd med huset. Men frågan är om det räcker med 45x170mm plus skruvlimmade 45x45 underifrån. Jag kommer ha cc300 i vissa partier där kliniker kommer finnas.

Tack!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.