Byggahus.se
Hej

Häromdagen inspekterade jag en krypgrund inför köp. Huset är byggt 1987 av Sävsjö trähus AB, har krypgrund. Det finns en konstruktionsdetalj som jag har gått och funderat på. Det är nämligen inga träsyllar mellan bjälkarna och grundmuren, åtminstone inga synliga träsyllar. Någon slags folie ligger mellan bjälklaget och grundmuren. Är detta en bra konstruktionslösning? Dessutom finns lite vita kalkavlagringar på grundmuren. Huset är byggt på finsand och sanden under plastfolien var väldigt fuktig.

bjälklag.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Hej igen
Jag är väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig med detta

Antar att det är en plastfolie ovanpå sanden i hela grunden. Det är ett sätt att just minska fuktbelastningen i kryputrymmet/bjälklaget. Att det är fuktigt under är helt naturligt såvitt jag kan förstå. Det är ju liksom poängen - att folien ska hindra fukten från att stiga upp i kryputrymmet/bjälklaget.

Att bjälkarna ligger direkt mot grundmuren, med syllisolering under, är förmodligen bara ett sätt att bygga. Säkert helt ok så länge syllisoleringen är ok, vilket ju gäller oavsett om det är golvbjälkar el syll.

Hur det fungerar i långa loppet vet jag inte, men det gäller ju alla moderna konstruktioner. Det viktiga är att det ser bra ut nu (bjälklaget). Sedan är det upp till husägaren att hålla koll på folien så att den är ok. Skicket på huset idag säger ju ändå en del eftersom det nu har stått i åtminstone 26 år.

De vita avlagringarna kan vara saltutfällningar pga fuktstigning i grundmuren. Frågan är i så fall om det är en pågående process och med vilken hastighet den pågår. Kanske en långsam process kan hålla på i 200 år innan någon nämnvärd påverkan på hållfastheten sker? Kan också bero på just plastfolien över marken som gör att mycket fukt ansamlas och tar sig upp där den kan, och närmast ligger ju grundmuren. Det är ju oftast därför man använder Lecasten i grundmurar, eftersom den leder fukt dåligt, och som i det här fallet då den är oputsad så andas den i viss utsträckning.

• Gilla
szoze
  • Laddar…
Tack för hjälpen. Saltutfällningar pga fuktstigning kan väl också bero på dålig/sviktande dränering? Huset är 26 år gammalt och där finns det inga "garantier" att dräneringen fortfarande fungerar tillfredsställande. Såhär ser det ut på grundmuren som ligger mot nord:

avlagringar.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ligger ett vitt spår av salt(?) längst ner mot sanden.

Det vore ju uselt om dräneringen inte skulle fungera mer än 26 år.
Personligen tror jag mer på att det är så här det blir/är tänkt att fungera när det ligger folie på marken. Då tvingas markfukten ut mot/upp i grundmuren. Sedan "ventileras" den bort av Lecastenen utan att kunna stiga upp ända till syllen. Jag tvivlar på att dräneringen helt kan eliminera denna process, (dvs oavsett hur effektiv den är).

Saltutfällning kan verifieras genom att skrapa loss lite av det vita och antingen smaka på det, el se om det snabbt löser upp sig i ett glas vatten.
Är det saltutfällning så är frågan hur lång tid det tar innan hållfastheten påverkas. Det är en fråga som kanske Leca™ kan svara på, el någon kunnig i mur & betong.

• Gilla
szoze
  • Laddar…
Tack! Det vore ju skönt att höra från någon kunnig i mur och betong.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.