3 744 läst · 10 svar
4k läst
10 svar
Bison Vindskydd 100 alt pro istället för board övervåning
Hej jag ska till hösten inreda övervåningen på ett älvsbyhus, enl rekommendationer från älvsbyhus så ska man sätta luftspalt på ca 45mm sedan ska man sätta upp en board vanlig eller oljehärdad är oklart.
då älvsbyhus har valt att ha sina takstolar med större mellanrum än standard cc120 så stämmer inte mycket.
Jag kollade då med bison om att använda deras vindpapp istället för oljehärdad board ansåg dom att det skulle fungera bra då den ska ha rätt ångtäthet samt är vattenavvisande och vindtät.
Vad anser ni skulle spara enormt med tid att kunna skjuta fast en film istället för massa småbitar av board då den inte är bredare än 1220 så skulle det bli runt 4-5 st per fack
då älvsbyhus har valt att ha sina takstolar med större mellanrum än standard cc120 så stämmer inte mycket.
Jag kollade då med bison om att använda deras vindpapp istället för oljehärdad board ansåg dom att det skulle fungera bra då den ska ha rätt ångtäthet samt är vattenavvisande och vindtät.
Vad anser ni skulle spara enormt med tid att kunna skjuta fast en film istället för massa småbitar av board då den inte är bredare än 1220 så skulle det bli runt 4-5 st per fack
Den här kanske hjälper dig på vägen: http://alvsbyhus.forum24.se/alvsbyhus-about3285.html
Är nyligen klar med våran övervåning och jag använde Masonite skivor.
Väldigt enkelt var bara takstolarna i hörnen som var större än 120.
Dom andra flera mindre så bara att kapa av Masoniten.
Nackdelen jag kan komma på med någon film/väv är väl att den kanske kan tryckas upp mot yttertaket?
Om man kör lösull fyller dom ju på tills det tar stopp i snedtaket.
Använd masoniten är mitt tips enkelt och troligen klart billigast.
Väldigt enkelt var bara takstolarna i hörnen som var större än 120.
Dom andra flera mindre så bara att kapa av Masoniten.
Nackdelen jag kan komma på med någon film/väv är väl att den kanske kan tryckas upp mot yttertaket?
Om man kör lösull fyller dom ju på tills det tar stopp i snedtaket.
Använd masoniten är mitt tips enkelt och troligen klart billigast.
Jag använde T-vind duk i taket när jag byggde mitt garage.
Blev dock problem att isoleringen tryckte upp duken mot råsponten på sina ställen. Så jag fick gå efter och skjuta in läkt mitt mellan takstolarna för att få till luftspalten.
Håller på med taket på huset nu, här blir det masonit.
Blev dock problem att isoleringen tryckte upp duken mot råsponten på sina ställen. Så jag fick gå efter och skjuta in läkt mitt mellan takstolarna för att få till luftspalten.
Håller på med taket på huset nu, här blir det masonit.
Tyvärr har Älvsbyhus i dom nya husen inte ett enda fack som är cc120 det varierar mellan cc137 till cc140. Hade det bara varit något enstaka fack som man antingen sadlar ner eller kapar en Masoniteskiva är det inget problem men nu ska det göras på hela taket. Om jag skulle sätta sån lite tjockare vindpapp så skulle jag i så fall inte köra med lösull utan vanlig stenull/glasfiber
Blir ju inte direkt jobbigare om dom är 137 eller 140 med masonite dock spill går ju att rädda också.
Du sätter ju en 45 mm regel på varsin sida,men du skall ju även ha en i mitten.
Såga en skiva 140 sätt upp, nästa blir 1 meter den skarvas med mitten regeln.
Mitten regeln blir inte exakt i mitten men vad gör de.
Så nästa skiva kapas 40cm nästa 140 då blir det 60 ”över” den kapas ner till 40 osv
Då blir det bara en spill bit på 20 cm du slänger på var varannan skiva.
Det är väll fullt godkänt svinn?
Du sätter ju en 45 mm regel på varsin sida,men du skall ju även ha en i mitten.
Såga en skiva 140 sätt upp, nästa blir 1 meter den skarvas med mitten regeln.
Mitten regeln blir inte exakt i mitten men vad gör de.
Så nästa skiva kapas 40cm nästa 140 då blir det 60 ”över” den kapas ner till 40 osv
Då blir det bara en spill bit på 20 cm du slänger på var varannan skiva.
Det är väll fullt godkänt svinn?
Nä det håller jag med om spika inte genom plasten.
Jag fäste mitten regeln genom att skruva fast masoniten i mittenregeln med gipsskruv innan jag satte upp skivan.
Så får masoniten svikta lite tills isoleringen kom på plats.
Jag tänker vad händer den dagen yttertaket skall bytas med bärläkt och undertak?
När det sitter massa skruv/spik underifrån... jäkla helsike att få loss kan man ju gissa.
Jag fäste mitten regeln genom att skruva fast masoniten i mittenregeln med gipsskruv innan jag satte upp skivan.
Så får masoniten svikta lite tills isoleringen kom på plats.
Jag tänker vad händer den dagen yttertaket skall bytas med bärläkt och undertak?
När det sitter massa skruv/spik underifrån... jäkla helsike att få loss kan man ju gissa.
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden