Byggahus.se
Hej,

Har en Biomatic 20+ pelletspanna som jag funderar lite på om det vore en möjlig lösning att komplettera med en luft/vatten värmepump.

Manual: https://www.pelletvarmevast.se/pdf/dos_biomatic_20_30.pdf

Det går ställa in pelletsbrännaren på valfri temperatur så att den går igång inställd temperatur. På så vis så kan man ställa den på så pass låg temperatur så att den enbart går in när värmepumpen inte orkar hålla uppe förvald temperatur.

Det jag främst funderar på är vattentemperaturen. Om jag inte är helt fel ute så har ju min Biomatic-panna bara en enda 140 liters tank med varmvatten som används både till tappvatten och värmesystemet. Detta värms upp till inställd temperatur (börvärde panntemp 80 grader idag) och blandas givetvis i separata ledningar med kallvatten för rätt temperatur gällande tappvatten respektive värmesystemet. Kan ju dock som sagt ställa valfri temp när den skall starta och givetvis börvärde också.

Funkar det att köra en värmepump när man har samma vattentank för både tappvatten och värmesystemet. Tappvattnet måste ju hållas på en högre temperatur för att hålla det legionellafritt om jag fattar det rätt. Denna temp är väll oftast högre än vad pumpen mäktar med? Måste man då hålla temperaturen så pass högt så kommer ju aldrig värmepumpen att gå eller tänker jag helt fel?

Värmepumpen kommer att kunna hålla tillräcklig framledningstemperatur till värmesystemet respektive tappvattnet större delen av tiden måste tempen hela tiden ligga på legionellafri temperatur blir det väll krångligt för då måste den väll upp i högre temperatur?

/Henke

Hej,
Vattnet i pannans tank används till att cirkulera runt i husets radiatorer.
Tappvarmvattnet du får i kranen värms via en plattvärmeväxlare.
Se sidan 5 i manualen du länkar till.

Jag har pelletspanna av annat märke, och har gått i liknande funderingar. Dock än så länge lagda på is av driftekonomiska orsaker.

Jag styr redan idag vår brännare så att den producerar varmvatten bara en gång per dygn under vår/sommar/höst. Motsvarande går ju att använda för att undvika legionellaproblematiken.
För att duscha så räcker ju varmvattentemperaturen som värmepumpen producerar. Ska man diska mycket för hand, så kan det ju vara där det brister.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.