Byggahus.se

Biofilm i pem-slang. Vad är det som växer?

1. G
    Medlem · Kalmar · 834 inlägg

gråsten

Medlem
    Fyra fastigheter har kommunalt vatten genom en 450 meter lång PEM-slang med diameter 70 mm. Mig veterligen kloreras inte vattnet. Förbrukningen är mycket liten framför allt nu vintertid och en del förgreningar på slutet har ingen genomströmning alls. Vattnet kommer från södra och norra Öland samt genom en grov slang på Kalmarsunds botten. Hårdheten är ca 6 tyska grader och pH ca7,6.

Delvis på grund av några tillfällen med mycket kraftiga magsjukeepisoder har jag satt in ett filter. Inkommande vatten pressas genom ett rörformat vitt filter. Några veckor efter att filtret installerats började det anta en rosa färg och sedan började flagor flyta omkring i koppen som omget filtret. Bilden visar bottensatsen efter tre månader sedan jag hällt bort det mesta vattnet. Det rörformiga filtret visar en gradient med en markerad förtätning halvvägs in till hålrummet i mitten där vattnet avgår. Jag torkade in en del. Blev ett fnasigt brunt lite hårt restmaterial.

Problemet här är att det kommunala vattnet kan vara bra vid huvudledningen men påväxt uppträda i den långa grenledningen ned till oss.

Den här flockiga grumsigheten för tankarna till lossriven biofilm. Kommunen tar prov men frågan är om man verkligen går till botten med att artbestämma vad det är för slags mikroorganism som orsakar detta och om de är sjukdomsalstrande.

Funderar på om Linnéuniversitetet i Kalmar, som bland annat har limnologisk instution ägnar sig åt dessa frågor.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    10329D89-6BAB-4BD4-9B98-6AE498735535.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    140E544F-466B-43EE-BA8B-FBB195BDDF0E.jpeg

2. N
    Tillbyggare · Blekinge · 1 521 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    Vattenkemi är invecklat. Nu är jag inte helt insatt i hur vattenförsörjningen ser ut på Öland och var du bor. Men när man blandar olika vatten kan det uppstå den typen av problem som du upplever, det ser inte så roligt ut men behöver inte vara farligt för det. Att du skulle bli magsjuk av vattnet har jag svårt att tänka mig. Jag har för mig att man dels köper vatten från Kalmar vatten och dels tillverkar eget vatten på Öland.

Drickvattnet är vårt viktigaste livsmedel och är förhållandevis hårt kontrollerat. Om de har tagit vattenprover kan du inte be att få provresultatet?

3. G
    Medlem · Kalmar · 834 inlägg

gråsten

Medlem
    Det var mannen som tog proverna som sade att det var osäkert hur långt man går i att bestämma vad slags organismer som orsakar flockigheten.
    Om det inte går att få bort grumset återstår väl att filtrera

• Laddar…
  4. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 6 879 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Det kan nog vara en kombination av både mikrorganismer och saltfällningar, T ex manganjoner (Mn2+) ger en lätt rosa färg och fäller vid ett högre pH som brunt gegg/flak. Samtidigt kan biofilm se liknande ut.

Att fastställa vilka mikroorganismer som finns i ett filter är inte en trivial fråga. Det kommer lätt att gå att hitta hundratals olika bakteriearter i en dylik biofilm.

Det som man vanligen undersöker vad gäller bakterier i dricksvatten är de som kan bilda kolonier på en viss typ av odlingsplatta vid en viss temperatur. Man letar således efter bakterier med vissa egenskaper som är associerade med negativ hälsopåverkan.

• Laddar…
  5. O
    Medlem · 650 inlägg

Ovation

Medlem
    Om det är kommunalt vatten så är det livsmedelsklassat vilket innebär att det måste ge er säkert vatten.
    Lämna in halva till kommunen för analys,halva till närmaste Universitet som sysslar med Biologi.

Jämför sedan svaret med er egen analys mot svaret från kommunen. Båda kommer förmodligen klassa vattnet likvärdigt.
    Skulle den ena säga annat så gör genast en anmälan till miljö/hälsa i kommunen.

Beläggningar byggs alltid i vattenledningar, framförallt i stillastående vatten. Dessa brukar normalt följa med till diverse kranar och dylikt där det filtreras bort i pelatorer eller wcstolar.

Men ni bör även göra en analys av vattnet i ledningen mellan kommunen och ert tappställe efter ett längre stillastånd VS frekvent användning.
    .
    Kommunen gör ofta tester i sina ledningar där vattnet oftast är väldigt bra bla pga frekvent spolning..

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.