Byggahus.se

Bindande krav från vägförening?

1. R
    Medlem · 2 inlägg

RRR

Medlem
    Vad krävs för att en vägförenings beslut ska vara juridiskt bindande för vägföreningens medlemmar? Jag anser att lantmäteriet borde göra en förättning för att fastslå hur mycket olika medlemmar ska betala till vägen. Kan jag kräva att så sker eller måste jag acceptera vägföreninges majoritetsbeslut?

2. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 188 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Re: Bindande krav från vägförening?

Det är väl en klassisk utpressningsmetod att kräva förrättning. Du har din fulla rätt, men du lär inte bli populär i framtiden om förrättningen genomförs. Det är helt onödiga pengar, när man faktiskt borde kunna komma överens.

3. R
    Medlem · 2 inlägg

RRR

Medlem

Det är inga småpengar det rör sig om, en ny bro ska byggas, och den enda som egentligen behöver den är en chaktmaskinsentreprenör. De har även krävt att vägen ska asfalteras och då kommer det att bli ännu mycket mer.

Skälet dom har givit är att bidraget för vägen (som är småpengar i sammanhanget) kommer att dras in om inte en ny bro byggs. De vill inte ha en förättning för de tycker att avgiften är för hög (även detta småpengar) och de tycker att det är rättvist att de betalar två andelar och de andra en. Det finns dessutom en gammal förättning som de anser inte borde gälla eftersom den inte längre är aktuell, vilket jag kan iofs kan hålla med om, och denna ger näringsidkare betydligt större andel.

4. H
    Moderator · Stockholm · 42 781 inlägg

hempularen

Moderator

I princip så är det ju den förrättning som finns som gäller, sedan kan man tycka vad man vill om den.

Om en sammfällighet (som jag antar att vi pratar om här) tar ut avgift efter någon annan princip än den som fastslagits i förrättningen, så förfaller rätten att ta ut avgift. Dvs om avgift tas ut efter någon annan princip så blir föreningens HELA ekonomi plötsligt en privat nagelägenhet för styreslsen, dom ansvara för att pengar kommer in, och har dom frångått förrättningen så har dom ingen rätt att kräva in någonting överhuvudtaget från medlemmarna.

5. Angelven
    Medlem · Stockholm · 657 inlägg

Angelven

Medlem

Intressant - jag var nämligen på vägföreningsmöte för en kort tid sedan. Vad gäller avgifter för skador vid nybyggen i så fall ? Typ man kör sönder en grusväg med 5 långtradare med modulhusblock + ett antal lastbilar grus och en grävskopa ?

Mvh
    /Angelven

6. H
    Moderator · Stockholm · 42 781 inlägg

hempularen

Moderator

Då låter det ju mer som att det kan vara aktuellt att kräva någon form av skadestånd från den part som ansvarat för söderkörning av vägen. Det är ju inte detsamma som avgiftsutag.

Om föreningen kan kräva fastighetsägaren eller måste gå på resp. transportföretag vet jag inte. Om man drar en parallell med en bostadsrättsförening (som i stort lever efter samma lagar som en samfällighet) så är bostadsrättshavaren strikt ansvarig inför föreningen. Dvs man kan inte komma och säga att det var en "okänd" besökare som ställde till med en skada. Man ansvarar strikt för de som vistas i lägenheten. Om man för över det resonemanget på en vägförening så skulle fastigehtesägaren vara ansvarig för skador som orsakas av transporter till fastigheten. Huruvida det resonemanget håller vet jag inte.

Sedan kan man ju också fråga sig om transporterna har orsakat skada (dvs var för stora för att få färdas på vägen) eller om det var fråga om naturligt slitage (må vara accelererat).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.