Binda rörlig ränta - kraftigt minskad rabatt

414 läst  3 svar

1. P
    Medlem Nivå 6
    Hej alla glada,
    Jag har 2.850.000:- i bolån hos en av de större drakarna.
    Hittills så har jag haft allting rörligt och har i nuläget 96 punkters rabatt och en ränta på 1,09%.

Jag kontaktade banken idag för att höra mig för om att eventuellt binda lånen på 3 år.
    Det skulle gå bra, givetvis, men det skulle också innebära att min ränterabatt skulle minska
    från 96 punkter till 46 punkter, och jag skulle hamna på 1,49% baserat på listräntan för ett treårigt
    bolån som just nu är 1,95%.

Det intressanta här är att deras listränta för 3 månader rörligt ligger på 2,25%.

Det är alltså billigare som ny bolånekund att låna på 3 år jämfört med på 3 månader.
    Men, som befintlig kund så är det dock raka motsatsen.

Jag bad dem att förklara hur detta kan komma sig. Först så drog de den vanliga valsen om kostnader
    för upplåning, men när jag inte köpte detta så pratade de om att det är deras strategi nuförtiden, att erbjuda sämre rabatt på bundna lån jämfört med rörliga lån.

Är det någon av er där ute som har råkat ut för samma resonemang från banken?
    Ge mig något att argumentera med när jag går på dem igen imorgon.

2. J
    Husägare · Nivå 9
    Jag är mest intresserad av hur du får 1,09 hos någon av de större. Vore intressant att veta din belåningsgrad samt om du har några andra engagemang i banken. Samt vilken bank? :)

3. P
    Medlem Nivå 6
    Hejsan,
    Jag har väntat med att svara intill att jag nådde vägs ände med banken.
    Jag har nu fått svälja att de lämnar sämre rabatt på bundet än på rörligt, och har nu knutit merparten av lånen
    på 3 år. Utgångsbud från banken var 1,68%. Efter 2-3 samtal och argumenterande så slutade det på 1,40%.
    Jag är ändå hyfsat nöjd med det eftersom mina lån, om jag hade fortsatt med rörligt, hade hoppat upp till 1,29% per den 1/3.
    Mot bakgrund av att min personliga tro är att räntorna kommer att stiga gradvis framöver så känns det som bra timing och en okej deal.

Hur nådde jag ner till 1,09% på rörligt? Tja, jag har alltid betraktat bolåneförhandling lite som att köpa en begagnad bil.
    Man får peka på alla "fel" och argumentera för att få så bra villkor som möjligt, kombinerat med att framhålla fastighetens förträffliga värde och och ens egna höga och stabila inkomster.
    Något snabbt och enkelt som gjorde stor skillnad var att be banken om ett amorteringsunderlag.
    De hörde av sitt rätt så snabbt och frågade om jag var på väg att byta bank, och om de kunde göra något för att få mig att stanna kvar. Det gav mig 15 punkter extra ränterabatt.
    Dessutom kan det löna sig att kontakta banken ett flertal tillfällen och prata med olika lånehandläggare.
    Efter några samtal så kan man spela ut dem lite mot varandra. "Men din kollega sa...."....
    Bank. Tänk ett träslag som har högt energivärde.

4. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 7
    Så länge du får dessa villkor är det väl bäst att stanna kvar. Fördelen är också att ens rörlig ränta kan du ju byta bank när du vill, med bundet ju bara vid omsättning av lånet

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: