Byggahus.se

Binda räntan eller inte vid kraftig lågkonjuktur

1. N
    Husägare · Nivå 12
    Jag är hyfsat övertygad om att vi kommer gå in i en rätt kraftig lågkonjuktur inom 1 år.

I normala fall brukar grundregeln högkonjuktur => hög styrränta för att kyla ner ekonomin och lågkonjuktur => låg styrränta för att stimulera ekonomin.

Men de senaste 8-9 åren har det varit lite upp och nervända världen och räntan har varit rekordlåg trots högkonjuktur

Om man utgår från det scenariot att vi går in i en rejäl lågkonjuktur, hur skulle ni resonera kring binda eller inte binda räntan?

2. M
    Medlem Nivå 4
    Tror riksbanken målat in sig i ett väldigt jobbigt hörn.
    Räntan borde dom höjt för flera årsen.
    Nu står dom i ett läge dom inte kan höja räntan pga konjunkturen och kronan försvagas rejält.
    Jag tror på en minus ränta eller 0 dom närmsta 3 åren minst.

Bankerna har jag lyssnat på innan och följt deras råd. Dom har haft fel dom senaste 20 åren.
    Deras ända och egentliga intresse är att binda kunden hos sig sålänge det går för att tjäna så mycket pengar som möjligt.
    Därav skrämmer bankerna kunderna imellanåt att påstå att nu är räntan påväg upp och det är bra att binda lånen kanske tom dela upp dom.

Allt för att binda dig hos dom sålänge som möjligt!

• Laddar…
  3. Flipbed
    Medlem Nivå 1
    Glöm inte att det inte bara är riksbankens ränta som styr räntan på bolån utan även låneobligationer. Om dessa plötsligt skulle bli mindre attraktiva (inte så osannolikt med den låga och ibland negativa räntan på dem) så skulle räntorna gå upp. Dessa obligationers värde beror också på tilltron till svenskt banksystem. Om köparna inte tror att svenskar kan betala tillbaka så kan det bli än svårare att sälja obligationerna vilket skulle vidare höja räntan. I slutändan, även med negativ stadslåneränta, så finns det ingen gräns för hur hög bolåneräntan kan bli under en ostabil period.