Har en Biltema Snöslunga med 11 hk Loncin motorn och den har fungerat väldigt bra tills igår.
Det kom en sten i inmatningsskruven och direkt efter det så började det smälla rejält.
Det smäller bara när jag har snöspruten igång, motorn går som den ska.
Inga brytpinnar har gått av.
Det jag har hittat är att när jag vrider runt själva fläkten som blåser ut snön är att det tar i nånting mellan fläkten och där remmarna sitter men jag har inte hittat vad det tar i för nånting, allt ser normalt ut men nåt tar det i.
Allt verkar sitta fast, det enda jag kan tänka mig är att nåt har fått sig en smäll av stenen men en sten kan ju inte komma in dit.
Nån som har varit med om nåt liknande?
Tacksam för tips.
Mvh Micke

Garanterat en sten som kommit in bakom impellern , har en AL-KO och det är i stort sett samma maskin, rätt mycket jobb att ta lös impellern , du måste klyva maskinen för att ta loss remskivan som driver slungmaskineriet osvosv . Är man kall och hård så kör man tills stenen nötts ner och trillar ut.

K Klargplutte skrev:
Garanterat en sten som kommit in bakom impellern , har en AL-KO och det är i stort sett samma maskin, rätt mycket jobb att ta lös impellern , du måste klyva maskinen för att ta loss remskivan som driver slungmaskineriet osvosv . Är man kall och hård så kör man tills stenen nötts ner och trillar ut.
Ingen sten men däremot så tar fläkten i svetsfogen där fjädern sitter i på utsidan, och även längst ner i utblåset och då tar fläkten i däruppe.
Har provat att knacka ut plåten vid svetsfogen innan jag hittade att fläkten tar i utblåset.
Har ni nån ide på nåt annat man kan göra för att få ordning på det?

har det blivit krokigt

M micke540 skrev:
Ingen sten men däremot så tar fläkten i svetsfogen där fjädern sitter i på utsidan, och även längst ner i utblåset och då tar fläkten i däruppe.
Har provat att knacka ut plåten vid svetsfogen innan jag hittade att fläkten tar i utblåset.
Har ni nån ide på nåt annat man kan göra för att få ordning på det?
Bäst är nog att plocka lös impellern och rikta , du behöver en avdragare för remskivan som driver hela kalaset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.