Byggahus.se

Biltema Sågbord för kap- och geringssåg

1. Cheesen
    Nybyggare · Nivå 10
    Alltså jag har kanske förutfattade meningar om biltema men jag har nu sett det här sågbordet på nätet i flera år och undrar om någon har erfarenhet av det? Min tanke är att det skulle kunna vara ett alternativ till min gröna bosch PTS10 som jag bara tar fram två gånger om året för att klyva nån regel.
    Som jag har sågen idag så är det en halvtimmes ställtid innan jag ens har den uppställd så det blir inga spontanprojekt på sågen som i övrigt är hyfsat kompetent. Tänker att man kommer att ha sågen stuvad på sågbordet för att enkelt kunna dra fram den likt Festools kapger på Festools vagn eller dewalts klyvsåg på dewalts vagn.
    Är biltemabordet stabilt nog för min klyvsåg? Erfarenheter?

https://www.biltema.se/verktyg/stat...er/sagbord-for-kap--och-geringssag-2000035448

Redigerat
  2. optimum
    Medlem · Nivå 14
    Vilket sågbord?

3. Cheesen
    Nybyggare · Nivå 10
    Sorry glömde länken... Uppdaterat min post

4. optimum
    Medlem · Nivå 14
    Det är ett bord för gersågar är inte lämpligt för en bordsåg enligt min uppfattning.

En sådan såg behöver du åtkomst från sidorna och då blir ett sådant bor i vägen.

5. optimum
    Medlem · Nivå 14
    Jag har en liknande såg som den du skrev om och jag använder en fällbar arbetsbänk typ sådan som bilden.

upload_2020-8-1_7-58-4.png

6. Cheesen
    Nybyggare · Nivå 10
    Jo det är typ min lösning idag, men det är inte smidigt att ta fram och ställa undan.

7. optimum
    Medlem · Nivå 14
    Max 5 minuter för mig.
    Fälla upp bord. Ta fram sågen (står i ett skåp)
    Spänner fast sågen med ett par tvingar.
    Ansluter dammsugaren
    Och ansluter elkablar,

Klart.

Men viktigt att bänken är stabil.

8. richardtenggren
    Verktygstokig · Nivå 16
    Bordet verkar ju gå ställa i tre höjdlägen, så det borde väl fungera förutom att stödrullarna kommer vara mer eller mindre oanvändbara?

9. A
    Medlem · Nivå 8
    Du kan väl köra sågen på tvärs?

Borde funka utmärkt. Man ska ju inte trycka så hårt ändå. Risk för kast o sånt...

10. Cheesen
    Nybyggare · Nivå 10
    Jo dom hade jag tänkt ta bort helt.

• Laddar…
  11. Cheesen
    Nybyggare · Nivå 10
    Minst 30 minuter för mig.
    Städa av sågens bord, 15 minuter.
    Plocka fram sågen från sin förvaring, 8 minuter.
    Ställa upp sågen, fästa den vid bordet koppla in dammsugare och ström, 7 minuter

12. Bästa svaret

TeroM
    Renoverare · Nivå 22
  13. Cheesen
    Nybyggare · Nivå 10