1 077 läst · 8 svar
1k läst
8 svar
Bilparkering ovanför dagvattenkasett
Hej.
Vi har haft problem med översvämning bredvid vårt garage och vi tänkte prova med att gräva ner dagvattenkassetter.
Vi tänkte i samband med detta förbereda den markplätten till att bli en extra parkeringsplats/uppställningsplats då vi har det lite trångt på garageinfarten.
Min tanke är att gräva ner ett gäng kassetter och sen lägga kanske 20-30 cm makadam ovanpå. Regnvattnet borde ju då kunna rinna igenom makadammet och ner i kasetterna.
Frågan är ju om detta håller för att ha en personbil ovanpå?
Jag har funderat på dessa:
https://www.avloppscenter.se/vara-p...villapaket-pluvial-cube-180m2-1242-liter.html
Det står att de "kan trafikeras" på hemsidan, men jag undrar lite. Jag ställde frågan till företaget men de kunde inte svara med säkerhet
Mvh
Boek
Vi har haft problem med översvämning bredvid vårt garage och vi tänkte prova med att gräva ner dagvattenkassetter.
Vi tänkte i samband med detta förbereda den markplätten till att bli en extra parkeringsplats/uppställningsplats då vi har det lite trångt på garageinfarten.
Min tanke är att gräva ner ett gäng kassetter och sen lägga kanske 20-30 cm makadam ovanpå. Regnvattnet borde ju då kunna rinna igenom makadammet och ner i kasetterna.
Frågan är ju om detta håller för att ha en personbil ovanpå?
Jag har funderat på dessa:
https://www.avloppscenter.se/vara-p...villapaket-pluvial-cube-180m2-1242-liter.html
Det står att de "kan trafikeras" på hemsidan, men jag undrar lite. Jag ställde frågan till företaget men de kunde inte svara med säkerhet
Mvh
Boek
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 607 inlägg
Jag kikade på kasetter för ett tag sedan, kan inte hitta bilden igen, men någon tillverkare hade olika djup beroende på vad som skulle köras över.
Men vill minnas att det var mer än 30cm.
Kika hos tillverkaren och deras datablad eller installationsanvisningar.
Edit: wavins aquacell lite har minst 45cm enligt databladet.
Men vill minnas att det var mer än 30cm.
Kika hos tillverkaren och deras datablad eller installationsanvisningar.
Edit: wavins aquacell lite har minst 45cm enligt databladet.
Redigerat:
Mer makadam gör dessutom att kapaciteten ökar. Jämfört med kassetterna är det inte så mycket men jämfört med jorden som ligger där idag så blir det antagligen en del.
Min fundering (《-- ) är om man tjänar långsiktigt på att lägga en duk någonstans i mitten av makadammet för att hålla det renare från organiskt material eller om det organiska spolas ner till kassetten och där kan rensas.
Min fundering (《-- ) är om man tjänar långsiktigt på att lägga en duk någonstans i mitten av makadammet för att hålla det renare från organiskt material eller om det organiska spolas ner till kassetten och där kan rensas.