Byggahus.se

Billigt hus för stor familj

1. K
    Medlem Nivå 1
    Vi är en familj på idag två vuxna och tre småbarn som planerar för att bli fler. Vi vill bygga ett hus, eventuellt på Orust, men har svårt att få en överblick över alla tillverkare och modeller. Det vi prioriterar är att huset är tillräckligt stort; fem sovrum är ett absolut minimum, och att det kostar max strax över miljonen. Har ni några förslag på modeller som hade kunnat passa?

2. S
    Medlem Nivå 2
    Med totalentreprenad? Vad hade du tänkt skulle ingå i det priset? bara huset eller grund också?

3. A
    Medlem Nivå 1
    Tror tyvärr att det är omöjligt.

4. S
    Medlem Nivå 2
    Allt går :)... små rum och billiga material, och mycket jobb själv så kan man komma nära, exkl. markarbeten förstås och allt som ska ner i backen, VA, el, tele anslutningar....

5. R
    Medlem Nivå 3
    Vet inte om ni menar att ni vill ha ett helt färdigt hus eller om ni kan tänka er att göra en del själva.

Om ni kan/vill göra lite själva så finns Smartstart. Se Hemma 3, från 830000 och räkna på vilka tillval ni vill ha så kanske ni landar någonstans vid 1.3? Grund och markarbeten ingår inte.

http://www.finnsmartstart.se/

Men behöver ni verkligen ett sovrum per barn i början? Kan de inte dela rum några år så kanske ni kan bygga ut framöver när de blivit större eller byta upp er till ett större boende? Bara en liten tanke...

6. A
    Medlem · Nivå 16
    Det här är en dröm många har och den dyker ofta upp i olika trådar. Om det går? Tja, jag ska ju inte säga att det inte går, men det blir helt säkert väldigt, väldigt svårt. Jag kan ju jämför med mitt hus. 140 m² och kostade ungefär 1 miljon. Då har jag i så lång utsträckning det gått valt ekonomiska alternativ och jag har framför allt gjort precis allt själv. Men sedan jag byggde har byggmaterialet gått upp med åtminstone 20%.

Så om ni ska bygga för dryga miljonen så måste ni:
    Bygga ett ganska litet hus. De där fem sovrummen får vara högst 10m² var.
    Hitta billiga lösningar på allting. Inget italiensk kakel etc. Det går att hitta begagnade kös- och badrumsinredningar på tex Blocket.
    Göra så gott som allt jobb själva, alt hitta kompisar och släktingar som är villiga att jobba gratis åt er.

7. K
    Medlem Nivå 1
    Hej,

och tack för svaren. Sitter på jobbet så jag skickar bara ett kort svar.

Vi tänkte oss en miljon exklusive markarbete, tomt, va, pantbrev mm. Alltså material och uppförande ovan grund.

8. K
    Medlem Nivå 1
    Hej igen!

Bakgrunden är att vi var på Husknuten häromdagen och pratade med en säljare från Hjältevadshus. Han gjorde en kalkyl baserad på deras Staffansgården som kostar 1.506.250. I kalkylen ingår förutom huset: tillval och utbyten (150.000), va (100.000), lagfart, pantbrev, grundarbete (250.000), tomt (400.000), bygglov, elanslutning, oförutsedda utgifter (30.000) och kvalitetsansvarig enligt PBL.

Huset som sådant känns ganska perfekt för oss men vi vill förstås gärna jämföra med andra tillverkare och som sagt gärna undersöka om det går att hitta billigare alternativ. Ovanvåningen är inte inräknad i priset men min svärfar som är snickare kan ev hjälpa oss när han går i pension om något år.

9. F
    Medlem Nivå 6
    Vi var väldigt förtjusta i det stora och trevliga 1,5plans kvadraten från eksjöhus, men det passade inte alls till tomten vi sedan valde. Nu bor vi i en villa västervik från smålandsvillan - vi har fem sovrum plus kök, vardagsrum och allrum på ca 144 kvm boa. Det låter kanske trångt men vi tycker att det är perfekt. Deras huspriser finns på nätet. Båda dessa husen har oinredda ovanvåningar. Älvsbyhus är ju också billiga. Jag tycker att lbhus ugglanserie, särskilt 2våningshuset, verkade prisvärt också - det ingår ganska mycket hos dem.
    Men ditt pris för staffansgården måste ha varit för enbart huset?! Vi fick ett pris på 1,4 för enbart huset när vi kikade på det. (ca 1,5 år sedan).

10. A
    Medlem · Nivå 16

Du menar att de utgifterna tillkommer till huspriset, inte att de ingår? För nu är du ju uppe i 2½ miljon i stället för drygt 1 miljon, som det var från början. Att hitta ett hus med 5 sovrum för 2½ miljon är betydligt enklare än att hitta ett för 1,2 miljoner.

11. K
    Medlem Nivå 1
    Just det, de ingår i kalkylen men inte i huspriset. Huset kostar 1.506.250. Till det kommer kostnaderna som försäljaren specade. Totalt sett kom vi upp i 2.600.000:- ungefär.

12. J
    Medlem Nivå 2
    För 1.5 milj skulle jag mycket hellre välja t.ex. kvadraten från eksjöhus med oinredd övervåning. De har mkt högre standard än hjältevadshus.

13. K
    Medlem Nivå 1
    Tyvärr är 1,5 miljoner lite för mycket. Vi skulle gärna vilija komma ner till 1,2 miljoner. Jag sitter precis och tittar på Smålandsvillans Villa Nybro som ser intressant ut. Ska kolla övriga tips också. Kom gärna med fler!

14. M
    Medlem Nivå 4
    Varför inte kolla med fiskarhedenvillan, det gjorde vi innan vi beslöt att bygga helt själva i lösvirke istället. De har såvitt jag vet helt okej priser, men runt millen är nog ändå svårt att hamna om man inte har möjlighet att i princip göra allt själv och få bra rabatter på material osv.

15. F
    Medlem Nivå 6
    Björklidenhus??