29 603 läst · 198 svar
30k läst
198 svar
Billigaste värmen är ved???
Än så länge är min värmekostand 0 kr.
Jag får gratis ved.
Jag sätter i gång elementen när det blir minusgrader.
Annars är det väldigt kallt i huset när jag kommer hem efter jobbet.
Men då har jag bara igång elementen när jag är på jobbet.
Jag får gratis ved.
Jag sätter i gång elementen när det blir minusgrader.
Annars är det väldigt kallt i huset när jag kommer hem efter jobbet.
Men då har jag bara igång elementen när jag är på jobbet.
1 m3 ved i stjälpt mått motsvarar ca 1/2 m3 i fast mått
Energinnehåll i olika trädslag vid en fukthalt av 25%
Gran 1404 kWh7m3
Björk 1645 kWh/m3
Ett levande träd har en fukthalt på ca 50-60% - Nyhuggen barrved innehåller ca 55% fukt Nyhuggen björkved innehåller mer än 45% fukt - Vid en fukthalt på ca 20-25% avger veden 2-3ggr mer värme per kg än nyhuggen ved. Vid eldning skall veden ha en fukthalt lägre än 30%
så 1 m3 stjälpt innehåller ca 750kWh.
Tex. Mellanskog betalar ca 300:-/m3 fub (fast mått under bark i topp på virket) vid väg, så nu vet ni vilket pris ni ska förhandla om
Energinnehåll i olika trädslag vid en fukthalt av 25%
Gran 1404 kWh7m3
Björk 1645 kWh/m3
Ett levande träd har en fukthalt på ca 50-60% - Nyhuggen barrved innehåller ca 55% fukt Nyhuggen björkved innehåller mer än 45% fukt - Vid en fukthalt på ca 20-25% avger veden 2-3ggr mer värme per kg än nyhuggen ved. Vid eldning skall veden ha en fukthalt lägre än 30%
så 1 m3 stjälpt innehåller ca 750kWh.
Tex. Mellanskog betalar ca 300:-/m3 fub (fast mått under bark i topp på virket) vid väg, så nu vet ni vilket pris ni ska förhandla om
Redigerat:
Medlem
· Västra götaland
· 21 inlägg
En skillnad mellan bergvärme ägare och vedpanne ägare är som jag ser det att vedägeren har valt ved för att det är ett intresse, inte för att spara pengar i första hand. För tänk va tråkigt livet hade varit utan vedklyvar, motorsågar och traktorer. För mig är det värt väldigt mycket, tror de flesta vedeldare tänker likadant.

Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 078 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 078 inlägg
Man behöver då inte gå på gym när man eldar med ved heller och konstigt nog kan det vara väldigt avkopplande när man håller på med ved.
När man står med motorsågen blir man ett med den och har inte en tanke på bekymer alls.
Man kan typ inte ha tankarna på annat för då är det fara för liv och lem.
En motorsåg anfaller en lika fort som en krokodil om man inte är vaken.
När man står med motorsågen blir man ett med den och har inte en tanke på bekymer alls.
Man kan typ inte ha tankarna på annat för då är det fara för liv och lem.
En motorsåg anfaller en lika fort som en krokodil om man inte är vaken.
Vi får inte heller glömma att för att ha ett friskt hus, med bra ventilation, ska man ha en varm murstock i huset. Många slänger ut värmepannan och sätter in en värmepump och då är det inte lika torrt och varmt i pannrummet.
Den fina känsla man får när man tänt i vedpannan går inte att få med andra uppvärmningsmetoder.
Med vedhälsningar
Bosse
Den fina känsla man får när man tänt i vedpannan går inte att få med andra uppvärmningsmetoder.
Med vedhälsningar
Bosse
Förstår inte hur dom flesta här räknar kostnaden för elen iaf?
1Kwh kostade förra vintern i snitt med alla avgifter inräknade ca 3kr och inte 1kr som många verkar räkna...
1Kwh kostade förra vintern i snitt med alla avgifter inräknade ca 3kr och inte 1kr som många verkar räkna...
Jag hade inte rörligt förra vintern, så jag vet inte hur det var då men mitt elpris ligger på ca 1,3kr /kwh inkl allt. Sen är det fel att räkna med allt, för även vedeldare har el i kåken och betalar vissa fasta avgifter om jag inte missminner mig.
Jag har haft bergvärme i lite mer än ett år och kan för egen del konstatera att det blivit billigare än de tidigare åren då jag eldade med ved, det är inga stora pengar jag tjänar men alla bidrag emottages tacksamt. Den stora vinsten är dock tidsvinsten. Så även om jag inte hade gjort den vinst jag gör så hade det ändå varit värt varenda krona.
Jag har haft bergvärme i lite mer än ett år och kan för egen del konstatera att det blivit billigare än de tidigare åren då jag eldade med ved, det är inga stora pengar jag tjänar men alla bidrag emottages tacksamt. Den stora vinsten är dock tidsvinsten. Så även om jag inte hade gjort den vinst jag gör så hade det ändå varit värt varenda krona.
Nu har det dykt upp flera angivelser för vedens energiinnehåll. Jag påstod ju tidigare ett högre värde, vilket jag snappat upp i följande rapport:elmont skrev:
http://dalea.du.se/research/archive...d94b/fbbb48b3-e661-433a-8fa0-5a17d466c235.pdf
Var sanningen ligger tänker jag inte försöka reda ut, men känns som 1 m3 stjälpt kluven ved innehåller mellan 750-1500 kWh.....Nog om detta.
Jag gillar vedeldning men ser ändå fördelarna med andra system, här nu diskuterat värmepumpar.
För mig är en av de största fördelarna med ved valfriheten.
Är man i en period av lathet/tidsbrist köpes färdig ved hem, då säkert till en i närheten lika stor kostnad som t.ex. pelletseldare eller värmepumps"eldare".
Råkar man däremot ha gott om tid, lust och ork så kan man ofta göra fina klipp genom att köpa billiga (eller kanske få) stockar vilka man sedan "gymmar" till små vedbitar.
Med (till viss del) elbaserade uppvärmningssystem så har man (i princip) ingen valfrihet när man köper sin el.
En av de största nackdelarna med ved i mitt tycke är utrymmesbehovet av t.ex. förvaring och ackumulering...
NEJ hävdar jag
inte om man ser till priset på producerad värme i förhållande till investerings kostnad
och livslängd, på sikt kommer skillnaden att ändra +/- ?beror på om elen blir dyrare (troligtvis)
om pumpar blir bättre många olika parametrar som styr värme-pumps kostnad
Ved= tillgång efterfrågan fri tillgång sen tror jag att många vedeldare har det som en "livsstil" man ser inte så krasst ekonomiskt på det huvudsaken är att det fungerar
man kan driva en vedanläggning vid strömavbrott med 12V inverter inga stora investeringar försök göra det med värmepump däri ligger måhända en del av fördelen med pannor speciellt för de som bor på landsbyggd
bor man i ett bostads/villagetto är det andra förutsättningar :blushing:
I takt med att elpriset stiger så ökar ju pumparnas effektivitet också. Jämför en pump för 15 år sedan med en ny.
Hur mycket har priset på ved gått upp de senaste 10 åren?
Jag gav 120kkr för min anläggning. En ny ved anläggning kostar nog 100kkr (marginell skillnad)
Efter 15år kanske man måste ha en ny VP. Kostnad ca 40kkr.
En ny panna kostar nog 20kkr till, men kanske håller något år till (om det inte är en gjujärnspanna =) har pannan keramik så har man nog fått byta den en gång).
I Sverige har vi såpass stabilt el-nät att man klarar sig på enbart el. Är man skraj eller har ett dåligt el-nät får man väl lägga ut 2000kr på en gasolvärmare eller investera i en kamin.
Hur mycket har priset på ved gått upp de senaste 10 åren?
Jag gav 120kkr för min anläggning. En ny ved anläggning kostar nog 100kkr (marginell skillnad)
Efter 15år kanske man måste ha en ny VP. Kostnad ca 40kkr.
En ny panna kostar nog 20kkr till, men kanske håller något år till (om det inte är en gjujärnspanna =) har pannan keramik så har man nog fått byta den en gång).
I Sverige har vi såpass stabilt el-nät att man klarar sig på enbart el. Är man skraj eller har ett dåligt el-nät får man väl lägga ut 2000kr på en gasolvärmare eller investera i en kamin.
Nää..vänta nu hur var det med Gudrun
Så även värme-pumpar är sårbara -kaminen vad kostar den extra som backup så behöver den ju ved och hur mycket den stigit de senaste10 åren vet jag inte(fri tillgång inte sålt något) däremot tycker jag mig se att elen blir dyrare varje år
El priset stiger!!!
Det kommer det nog att göra, men alla som köper sin ved kommer också att få ett högre pris.
Allt eftersom flis eldade värmekraftverk ökar så tar skogsbolagen reda på mera ved ute på hyggena och pressar upp priserna.
Angående Berg/mark pumpar så tror inte jag att effektiviteten har ökat så jätte mycket de senaste 10 åren, vi pratar ju bara några %
Det kommer det nog att göra, men alla som köper sin ved kommer också att få ett högre pris.
Allt eftersom flis eldade värmekraftverk ökar så tar skogsbolagen reda på mera ved ute på hyggena och pressar upp priserna.
Angående Berg/mark pumpar så tror inte jag att effektiviteten har ökat så jätte mycket de senaste 10 åren, vi pratar ju bara några %
Trädslag VärmevärdeW /m3 f
Ek 3 600
Rönn 3 100
Alm 3 050
Lönn 3 010
Ek 2 980
Björk 2 820
Alm 2 380
Tall* 2 360
Gran* 2 320
Asp 2 190
Al 2 060
*Värdet varierar beroende på om veden är kådrik, har hög eller låg densitet. För alla trädslag gäller även att värdet sjunker om träet är murket.
:wow:
Ek 3 600
Rönn 3 100
Alm 3 050
Lönn 3 010
Ek 2 980
Björk 2 820
Alm 2 380
Tall* 2 360
Gran* 2 320
Asp 2 190
Al 2 060
*Värdet varierar beroende på om veden är kådrik, har hög eller låg densitet. För alla trädslag gäller även att värdet sjunker om träet är murket.
:wow:
Jag ser sådana siffror ibland och undrar vad folk har för avtal. Om jag summerar de rörliga delarna av mina elräkningar under vintern får jag följande:Tossegubbe skrev:
november 1,13 kr/kWh
december 1,31 kr/kWh
januari 1,54 kr/kWh
februari 1,87 kr/kWh
mars 1,40 kr/kWh
Dyrast när det gick åt som mest, men inga 3 kr/kWh här.
Erik
Redigerat: